وبلاگ

تفاوت تراکت و کاتالوگ

تفاوت تراکت و کاتالوگ

امروزه از راه‌های مختلفی برای تبلیغ محصولات و ارائه خدمات استفاده می‎شود که هر کدام برای مشتریانی خاص، جذاب است؛ اما دو روش تبلیغ از طریق تراکت و کاتالوگ همیشه پرطرف‌دار بوده است؛ چرا که تاکنون مشتریان زیادی از این شیوه با محصولات و کسب‎و‎کارهای گوناگون آشنا شده‌اند.

ازآنجایی‎که هر کسب‎و‎کار اهداف خاصی برای اقدامات تجاری خود تعریف می‎کند، لازم است با تفاوت تراکت و کاتالوگ آشنا شوید تا برای هر نوع تبلیغ بهترین تصمیم را داشته و نظر بیشترین مخاطبان را جذب کند؛ به همین منظور در این مقاله سعی داریم با بررسی ویژگی‎های تراکت و کاتالوگ، شما را با مهم‌ترین تفاوت این دو شیوه تبلیغاتی آشنا کنیم تا بدانید برای هر نوع تبلیغ کدام یک از این دو، مناسب‌ترین است.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ‌ها مجموعه‌ای از اطلاعات کلیدی و مهمی هستند که به انتخاب مدیران کسب‎و‎کار و همچنین باتوجه‌به اهدافی که در آن مجموعه وجود دارد انتخاب می‎شوند. درواقع می‎توان گفت دفترچه‌ای از مشخصات محصول یا ارائه خدمات است که در اختیار مشتری قرار می‌دهند تا با اطلاع از این موارد ترغیب به استفاده از خدمات موردنظر و خرید محصول شوند؛ به همین جهت در چاپ کاتالوگ بیشتر مواردی ذکر می‎شوند که دانستن آن برای مشتری جذاب‎تر است.

به‌طورکلی می‎توان گفت کاتالوگ‌ها دو هدف اساسی دارند. اولین هدف از چاپ کاتالوگ ارائه اطلاعات و مشخصات کافی از محصول و خدمات است که بسیاری از شرکت‌ها از این طریق می‎توانند خود را به مخاطبان خود معرفی کنند.

هدف دوم تبلیغاتی است که در زیبایی و جذابیت یک کاتالوگ گنجانده می‌شود؛ زیرا اولین چیزی که می‎تواند نظر مشتری را به خود جلب کند، ظاهر و نحوه طراحی کاتالوگ است؛ به همین جهت یکی از بهترین و مؤثرترین ابزار تبلیغاتی به شمار می‌رود.

کاتالوگ چیست؟

تراکت چیست؟

تراکت یکی از معمولی‎ترین اما پرکاربردترین شیوه‌های تبلیغاتی است که انواع محصولات و خدمات را می‏توان از طریق طراحی یک کاغذ با اندازه و اشکالی خاص معرفی کرد. تراکت‌ها معمولاً شامل یک محتوای جذاب و کوتاهی از محصولات هستند که بیشتر سبب کنجکاوی مشتری می‌شوند؛ به همین دلیل این‌گونه تبلیغات می‌تواند شامل قیمت، اطلاعات تماس و عکس باشد.

ازآنجایی‎که محتوای تراکت‌ها بسیار محدود است، طراحی آن دقت و هوشمندی خاصی را می‌طلبد تا بتوان در همان ابتدای امر نظر مشتریان را به خود جلب کرد؛ به همین جهت در این شیوه تبلیغاتی معمولاً سعی می‎شود از طرح‌های جذاب و جالبی استفاده شود که در همان نگاه اول کنجکاوی مشتری را نسبت به محصول و خدمات موردنظر جلب کند.

درواقع می‎توان گفت تراکت‌ها بیشتر برای ترغیب مشتری به آشنایی بیشتر با محصول و خدمات، مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مزایای تراکت، ارزانی و سریع بودن این شیوه تبلیغاتی است که به همین دلیل نیز در مناطقی مشخص یا بازه زمانی خاصی از آن برای تبلیغ استفاده می‏کنند.

تراکت چیست؟

5 تفاوت عمده تراکت و کاتالوگ در چیست؟

بسیاری از افراد گمان می‎کنند انتخاب کاتالوگ یا تراکت برای هر نوع تبلیغ کاملاً وابسته به نظر و سلیقه مدیران کسب‌و‌کار است؛ اما همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، این دو نوع تبلیغ درعین‌حال که هدف مشترکی دارند، تفاوت‌های مختلفی نیز دارند که در شرایط گوناگون سبب برتری‌یافتن نسبت به یکدیگر می‌شوند؛ بنابراین، اطلاع از این تفاوت‌ها می‏تواند به داشتن تبلیغی مؤثرتر و جذب حداکثری مخاطبان کمک کند؛ به همین منظور در این قسمت سعی کرده‌ایم به بررسی 5 تا از اصلی‌ترین تفاوت‌های تراکت و کاتالوگ بپردازیم.

1.کاربرد

می‏توان گفت مهم‌ترین تفاوت تراکت و کاتالوگ، کاربرد و نوع استفاده از این دو شیوه تبلیغاتی است. درواقع هدف اصلی از طراحی و پخش تراکت‌ها معرفی محدود یک شرکت یا محصول به مخاطبان است؛ به همین جهت این مدل تبلیغات معمولاً در قالب برگه‌های کاغذ A4 یا A5 ارائه شده و اطلاعات مختصر و مفیدی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند؛ درحالی‌که به هنگام طراحی یک کاتالوگ به ذکر محتوای دقیق‌تر و جزئی‎تری پرداخته می‎شود تا مشتری از هر آن چه می‏خواهد بداند، اطلاع یابد.

به‌طورکلی پیشنهاد می‎شود در ابتدای امر تبلیغات که قصد دارید تنها اسم برند و نوع فعالیت خود را به دیگران معرفی کنید، از تراکت استفاده کنید و هنگامی که مخاطبان به مجموعه شما مراجعه می‎کنند از کاتالوگ‌های جذاب و گیرا برای معرفی دقیق محصولات و خدمات استفاده کنید.

2.نحوه ارائه تبلیغات

همان‌طور که می‎دانید دیگر تفاوت تراکت و کاتالوگ، نحوه ارائه و به‎نوعی مدل توزیع آن‌ها در میان مخاطبان است. توزیع تراکت‌ها به قانون و قاعده خاصی وابسته نبوده و تنها بسته به اهدافی مشخص در بازه‌های زمانی تعیین شده در نقاط مختلف شهر قابل‌توزیع هستند؛ اما دسترسی به کاتالوگ تنها در شرکت‌ها و فروشگاه‌های مرتبط امکان‌پذیر است.

3.شکل ظاهری

از دیگر تفاوت تراکت و کاتالوگ شکل ظاهری آن‌ها است. تراکت‌ها معمولاً برگه‌های کاغذ کوچکی هستند که برند یا محصولی را به طور مختصر به شما معرفی می‎کنند؛ اما کاتالوگ‌ها مجموعه‌ای از اطلاعات و مشخصات جزئی هستند که با طراحی‌های بسیار حرفه‌ای و هوشمندانه‌تر در اختیار مشتریان قرار می‎گیرند.

4.محتوای تبلیغاتی

از دیگر تفاوت‌های مهم تراکت و کاتالوگ، محتوای تبلیغاتی آن‌ها است. تراکت‌ها معمولاً شامل محتواهای کوتاه و خلاصه‌ای از اطلاعات کلی محصول یا برند هستند؛ درصورتی‌که کاتالوگ‌ها اطلاعات جزئی و دقیقی از محصول یا خدمات را ارائه می‎کنند که نیازمند محتوایی کامل‎تر است تا بتوان با اطمینان خاطر بخشیدن به مشتری، او را ترغیب به خرید کرد.

5.ابعاد و جنس کاغذ

یکی دیگر از تفاوت تراکت و کاتالوگ، ابعاد و جنس کاغذ مورداستفاده در این نوع تبلیغات است. همان‌طور که پیش‎تر نیز اشاره شد تراکت‎ها در ابعاد کوچک‌تر و معمولاً به‌صورت تک‌برگ‌های کاغذی معمولی یا روغنی توزیع می‎شوند؛ در‌حالی‌که کاتالوگ‌ها به‌صورت یک دفترچه با جنس کاغذی بسیار باکیفیت یا مقوای محکم ارائه می‎شوند که بسته به اهداف تجاری و نوع محصولات ابعاد مختلفی را در بر می‎گیرند.

5 تفاوت عمده تراکت و کاتالوگ در چیست؟

بررسی کارایی تراکت تبلیغاتی

همان‎گونه که از نام آن نیز مشخص است، این مدل تراکت به شما در معرفی محصول یا برندتان کمک می‎کند؛ اما به سبب محدودیت‌هایی که در اندازه و محتوای این نوع تبلیغ وجود دارد، شما تنها می‎توانید به ارائه‌ای مختصر از محصول و خدمات که عموماً شامل جمله‌های جذاب و کوتاه تبلیغاتی است بسنده کنید.

بنابراین، در تراکت‌های تبلیغاتی باید به ذکر مواردی همچون تخفیف‌های ویژه، نوع فعالیت یا اضافه‌شدن لاین جدید به خدمات سابق و همچنین اطلاعات تماس بپردازید تا در همان لحظه‌های اول مشتریان را ترغیب به برقراری ارتباط کنید.

چه زمانی به بروشور و کاتالوگ نیاز داریم؟

برخی از افراد گمان می‎کنند با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضاهای مجازی دیگر نمی‌توان از بروشور و کاتالوگ‌ها برای معرفی محصول و درنتیجه، جذب مشتری استفاده کرد؛ درصورتی‌که تاکنون مؤثرترین شیوه‌های تبلیغاتی همین دو روش مذکور بوده‌اند؛ بنابراین، اگر کسب‌وکار نوپایی دارید که هنوز اسم برند شما شناخته شده نیست، بهتر است اثر تراکت در دیده‌شدن خود را دست‌کم نگیرید و حتماً از این شیوه تبلیغاتی برای معرفی خود به مردم استفاده کنید.

در مرحله بعد که از طریق توزیع تراکت، مخاطبان خود را پیدا کردید، توصیه می‎شود به طراحی یک کاتالوگ جذاب بپردازید که دربرگیرنده اطلاعات جزئی و کاملی از محصولات و نوع خدمات شما باشد تا بتوانید از این طریق، افراد را به مشتریان خود تبدیل کنید. درواقع در این مرحله باید اطلاعات را بسیار هوشمندانه و دقیق انتخاب کنید تا بتوانید مشتری را به دریافت این خدمات یا خرید محصولات قانع کنید.

سفارش چاپ تراکت و کاتالوگ در ارمغان گرافیک

حال که با تفاوت تراکت و کاتالوگ و کارایی هر یک از این دو آشنا شدید، توصیه می‌شود تبلیغ برای کسب‌و‌کارتان را به تعویق نیندازید و هر چه سریع‌تر با استفاده از این دو شیوه تبلیغاتی کارآمد، رونق ویژه‌ای به کارتان ببخشید.

ما در مجموعه ارمغان گرافیک با استفاده از چاپ ریسو همواره سعی داریم شما را در این امر یاری کرده و تراکت‌ها و کاتالوگ‌های انتخابی شما را با بهترین کیفیت در اختیارتان قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سفارش چاپ‌های تبلیغاتی می‎توانید با مشاورین مجموعه ما ارتباط برقرار کرده و درباره هر آن چه که در خصوص چاپ تراکت و کاتالوگ باکیفیت است راهنمایی و مشاوره تخصصی دریافت کنید.

ازآنجایی‎که برای چاپ تراکت و کاتالوگ از چاپ ریسو استفاده می‎شود، سرعت آماده‌سازی سفارشات نیز بسیار بالا رفته و در مدت‌زمان کوتاهی به شما تحویل داده می‌شوند؛ بنابراین، می‎توان به شما این اطمینان خاطر را داد که نحوه ارائه خدمات خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که علاوه بر برخورداری از کیفیت بالا و قیمت مطلوب، متحمل صرف زمان زیادی برای دریافت سفارشات نشوید.

جمع بندی

امروزه علی‌رغم شیوه‌های نوینی که برای تبلیغ محصول و خدمات وجود دارد، همچنان دو شیوه اثرگذار تراکت و کاتالوگ کاربرد و طرف‎داران بسیاری دارند؛ به همین منظور در این مقاله سعی کردیم شما را با کارایی هر یک از این شیوه‌های تبلیغاتی و تفاوت تراکت و کاتالوگ آشنا کنیم تا بتوانید بسته به اهداف تجاری و موقعیتی که دارید یکی از این دو را انتخاب کرده و نظر مشتریان بسیاری را به خود جلب کنید.

به‌طورکلی تراکت‌ها بیشتر برای معرفی کلی محصول و برند در مکان‌های عمومی مختلف مورداستفاده قرار می‎گیرند؛ درحالی‌که کاتالوگ‌های تبلیغاتی تنها در شرکت‌ها و فروشگاه‌های مربوطه قابل‌مشاهده و بررسی هستند که این موضوع خود نشانگر هدف تبدیل مخاطبان به مشتری است. ما نیز در مجموعه ارمغان گرافیک با تأکید بر کیفیت بالای سفارشات با استفاده از چاپ ریسوگراف سعی داریم در داشتن تراکت‌ها و کاتالوگ‌های تبلیغاتی مؤثر به شما عزیزان کمک کنیم.

سوالات متداول

تفاوت عمده تراکت و کاتالوگ در چیست؟

این دو در ابعاد، جنس کاغذ، کاربرد، نحوه ارائه تبلیغات و نوع محتوا دارای تفاوت هستند.

بهترین کاتالوگ و گرافیک را از کجا می‌توانیم سفارش دهیم؟

ما در ارمغان گرافیک سعی داریم تا به نحو احسن سلیقه مشتری را روی تبلیغات مد نظر خود پیاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *