وبلاگ

تفاوت تراکت و پوستر

تفاوت تراکت و پوستر

تفاوت تراکت و پوستر، دو ابزار مهم در زمینه تبلیغات و اطلاع‌رسانی، جزئیات مهمی دارد که می‌تواند تأثیرگذاری آنها را به‌شدت تغییر دهد. تراکت با بعد کوچک‌تر و قابل‌حمل، برای انتقال پیام‌های کوتاه و جذاب به جمعیت کوچک مناسب است. در عوض، پوستر با ابعاد بزرگ‌تر و چشمگیرتر، برای جلب‌توجه گسترده‌تری از مخاطبان و ارائه پیام‌های تصویری و گسترده‌تر به‌کار می‌رود. اصطلاح چاپ ریسو به‌عنوان یک برند تجاری ثبت شده برای دستگاه‌های چاپ دیجیتال استفاده می‌شود.

تراکت چیست؟

قبل از بررسی تفاوت تراکت و پوستر، بیایید با مفهوم تراکت آشنا شویم. تراکت‌ها (به انگلیسی  Flyerو به فرانسه Tract) مواد تبلیغاتی هستند که برای اطلاع بینندگان در مورد یک برند، تجارت یا سازمان استفاده می‌شوند. به‌طور خاص، باید از آنها برای بازاریابی محصولات، خدمات، رویدادهای آینده یا حتی به‌روزرسانی‌های کلی یک شرکت استفاده کرد.

این تبلیغات تک‌صفحه‌ای به‌طور سنتی قبل از توزیع، پست یا ارسال در مکان‌های عمومی روی صفحات کاغذ چاپ می‌شوند، اگرچه می‌توان آنها را به‌صورت آنلاین نیز به‌عنوان یک آگهی دیجیتال به اشتراک گذاشت. نکته‌ای که در فرق تراکت و پوستر باید توجه داشت این است که تراکت‌ها علی‌رغم اینکه تا حدودی قدیمی هستند، همچنان روشی محبوب برای بازاریابی و تبلیغات به‌شمار می‌روند.

آنها یک راه بسیار مقرون‌به‌صرفه و موثر برای نشان‌دادن کسب‌وکار شما در مقابل افراد مناسب هستند تا زمانی که توجه را به خود جلب کنند و حاوی تمام اطلاعات لازم برای الهام بخشیدن به اقدام برای خرید یا استفاده از کالا و خدمات باشند.

تراکت چیست؟

پوستر چیست؟

در ادامه بررسی موضوع تفاوت تراکت و پوستر، نوبت به آشنایی با پوستر می‌رسد. در دنیای امروز، پوستر همه چیز است. پوستر می‌تواند یک پین آپ از افراد مشهوری باشد که از مجله‌ای پاره می‌کنید، تبلیغی که در مترو می‌بینید، بازتولید اثر هنری معروفی که در اتاق‌خوابتان آویزان می‌کنید. یا آنکه تبلیغی برای کنسرت در کنار ساختمان، اطلاعیه‌ای از وزارت بهداشت، درخواستی برای رای دادن یا ندادن به یک نامزد خاص و…

همان‌طور که می‌بینید لیست پوستر بی‌پایان است. اما در ابتدایی‌ترین شکل خود، پوستر یک تبلیغ موقت از یک ایده، محصول یا رویداد خواهد بود که در یک فضای عمومی برای مصرف انبوه قرار داده می‌شود.

پوستر، هنر در سطح بالایی نیست و برخلاف تابلویی که در موزه می‌بینید، یک پوستر منحصربه‌فرد نیست. صدها یا هزاران نسخه از یک تصویر خاص چاپ‌شده و در یک شهر یا کشور پخش خواهد شد و به ده‌ها هزار بیننده اجازه می‌دهد با آن در تماس باشند.

برخلاف مونالیزا که صدها سال زنده مانده است، پوستر گاهی اوقات فقط برای چند روز قبل از ناپدیدشدن دیده می‌شود. ازآنجایی‌که اوج علاقه به پوستر در دوران قبل از عکاسی اتفاق افتاده است، ما سابقه بسیار کمی از طرح‌های ایجادشده داریم. در واقع، تنها پوسترهایی که زنده مانده‌اند، بخش‌هایی از دوره چاپ هستند که هرگز در وهله اول نمایش داده نشدند.

پوستر چیست؟

برای داشتن تراکت جذاب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قبل از اینکه به بررسی تفاوت تراکت و پوستر بپردازیم، لازم است با اجزای تراکت برای داشتن یک تراکت جذاب آشنا شویم. ببینید، معامله اینجاست. شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا مخاطبان خود را وادار به توقف موقت کنید و پیشنهاد خود را ارائه دهید. بنابراین باید مطمئن شوید که همه موارد مناسب را درج کرده‌اید. عناصر یک تراکت جذاب و موثر عبارتند از:

  • هدف یا اهداف تعریف‌شده باید دارای جذابیت و جلوه خاصی باشند.
  • چیدمان، تصاویر و گرافیک جذاب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • تیتر جذاب اولین چیزی که به چشم مخاطب می‌آید و توجه او را جلب می‌کند.
  • جزئیات و اطلاعات پشتیبانی باید واضح و قانع‌کننده به نظر برسند.
  • باید یک کال تو اکشن (Call to Action) واقعی و جذاب در تراکت وجود داشته باشد.
  • لوگوها به شناسایی شرکت و ایجاد شناخت برند کمک می‌کنند.

اگر می‌خواهید موفق شوید و آن سرنخ‌های جذاب را به‌دست آورید، به تمام برچسب‌ها و تراکت‌های موجود در شهر نگاهی بیندازید و سعی کنید یک مزیت رقابتی خاص بسازید.

برای داشتن تراکت جذاب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

5 تفاوت تراکت و بروشور

در دنیای امروز با گسترش روزافزون صنعت چاپ، کسب‌وکارها به‌منظور ارتقا معرفی و برندینگ محصولات یا خدمات خود، از انواع مختلف روش‌های تبلیغات چاپی بهره می‌برند. در این راستا، تفاوت تراکت و بروشور  همانند فرق تراکت و پوستر به‌عنوان دو ابزار حیاتی برای جذب مشتریان و ارتقا شناخت از برند برجسته هستند.

بروشورها با حجم اطلاعات بیشتر و طراحی‌های جلب‌کننده، به‌منظور ارائه اطلاعات جامع‌تر و جذاب‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌علاوه، تراکت‌ها که به‌صورت جزئی‌تر و جمع‌وجورتر هستند، برای اطلاع‌رسانی سریع و جذاب به مخاطبان بیشتر به‌کار می‌روند.

این دو ابزار با تفاوت‌های خود، تنها نمی‌توانند برند را بهتر معرفی کنند؛ بلکه باعث ارتقا تجربه مشتریان نیز می‌شوند.

  • تفاوت در نحوه استفاده

تفاوت تراکت و بروشور در نحوه استفاده و کاربرد چندجانبه است. تراکت، به‌عنوان یک برگ تبلیغاتی، به‌سرعت و با پیامی کوتاه اطلاعات مهم را ارائه می‌دهد و به‌منظور جلب‌توجه سریع و مخاطبان خاصی طراحی می‌شود. این وسیله کوچک و کارآمد، بیشتر برای تبلیغات فصلی یا مدت کم به‌کار می‌رود.

برخی از تفاوت‌ها در نحوه استفاده از بروشور به نقاط قوت وی پایبند است. بروشور، به‌عنوان یک مستند چند صفحه‌ای، قابلیت ارائه اطلاعات جامع و گسترده‌تر را دارد. با طراحی شیک و اطلاعات دقیق، بروشورها به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی کامل معرفی محصولات یا خدمات شناخته می‌شوند و بیشتر برای تبلیغات بلندمدت یا محصولات و خدمات پیچیده به کار می‌روند.

  • تفاوت در اندازه و سایز

تفاوت تراکت و بروشور در اندازه و سایز نیز است. تفاوت در اندازه و سایز میان تراکت و بروشور نقش مهمی در کاربردها و استفاده این دو ابزار تبلیغاتی دارد. تراکت عمدتا در اندازه A5 طراحی می‌شود و بیشتر جهت انجام تبلیغات فوری و جلب‌توجه سریع مخاطبان کاربرد دارد.

از طرف دیگر، بروشور در اندازه A4 بیشتر به‌عنوان یک راهنمای جامع برای معرفی محصولات یا خدمات استفاده می‌شود. این ابزار تبلیغاتی به‌دلیل اندازه بزرگ‌تر و امکان ارائه اطلاعات دقیق‌تر، برای تبلیغات بلندمدت یا محصولات و خدمات پیچیده مناسب‌تر خواهد بود.

  • تفاوت در حجم و نوع محتوا

حجم و نوع محتوا عامل بعدی تفاوت تراکت و پوستر و همچنین بروشور خواهد بود. تفاوت در حجم و نوع محتوا یکی از موارد مهمی است که بین تراکت و بروشور مشاهده می‌شود. باتوجه‌به اندازه کوچک‌تر تراکت، محتوای آن نیازمند کمترین وزن و بیان واضح‌تری است. در تراکت، اصلی‌ترین هدف انتقال یک پیام تبلیغاتی سریع و مؤثر به مخاطبان به‌شمار می‌رود.

از طرف دیگر، بروشور به‌دلیل اندازه بزرگ‌تر خود، امکان درج محتوا و اطلاعات بیشتری را فراهم می‌کند. بنابراین، بروشور به‌عنوان یک راهنمای جامع برای معرفی دقیق‌تر محصولات یا خدمات عرضه می‌شود و به مخاطبان اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهد.

  • تفاوت در نحوه توزیع

عامل بعدی، تفاوت در نحوه توزیع میان تراکت و بروشور به‌عنوان دو روش مهم در تبلیغات قابل‌توجه است. تراکت با انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطبان هدف، می‌تواند گام مهمی در تبدیل مخاطبان به مشتریان فعلی و بالفعلی شکل دهد. این روش قابلیت دسته‌بندی مخاطبان را بر اساس ویژگی‌های مختلف از جمله جنسیت، سن، سطح تحصیلات و… را فراهم می‌کند.

در مقابل، بروشور با ارائه اطلاعات جامع و دقیق در مورد محصولات و خدمات، به مشتریان کمک می‌کند تا با نحوه استفاده از آنها آشنا شوند. معمولا بروشورها در جعبه محصولات یا هنگام معرفی خدمات به مشتریان ارائه می‌شوند تا اطلاعات لازم را برای مشتریان فراهم سازند و آن‌ها بتوانند با نحوه کاربرد محصولات یا خدمات به بهترین شکل آشنا شوند.

  • تفاوت تراکت و بروشور در جنس کاغذ و هزینه چاپ

به‌منظور تهیه بروشورها، کاغذهای با ضخامت و کیفیت بالا باید مورداستفاده قرار گیرد. کاغذ آن‌ها باید در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت وپارگی مقاومت بیشتری داشته باشد. در چاپ تراکت‌ها، می‌توان از کاغذهای با گرماژهای مختلف بهره برد.

افراد با محدودیت بودجه این امکان را دارند برای چاپ تراکت از کاغذهای معمولی استفاده کنند. اغلب تراکت‌ها به تیراژ بالا چاپ می‌شوند، درحالی‌که بروشورها معمولا در تعداد کمتری چاپ می‌گردند. هزینه چاپ تراکت‌ها و بروشورها به‌شدت متغیر است.

درصورتی‌که تعداد چاپ یکسان باشد، هزینه چاپ بروشورها به‌مراتب بیشتر از تراکت‌ها خواهد بود. بااین‌حال، باتوجه‌به نیاز تراکت‌ها به تعداد بالا برای دستیابی به تأثیر مطلوب‌تر، هزینه چاپ آنها احتمال دارد کمی بیشتر از چاپ بروشورها یا پوسترها باشد. نکته مهم این است که هزینه نهایی به مواردی نظیر نوع کاغذ و روش چاپ بستگی دارد.

5 تفاوت تراکت و بروشور

مزایای استفاده از پوستر

در تکمیل موضوع تفاوت تراکت و پوستر بیایید نگاهی به مزایای استفاده از پوسترها به‌عنوان عناصر تبلیغاتی بیندازیم. پوستر به‌تنهایی حرف می‌زند. بنابراین، امکان دستیابی به تعداد بیشتری از مخاطبان در مقایسه با یک ارائه محدود به زمان وجود دارد. امکان دارد چندین پوستر را هم‌زمان و در یک اتاق معرفی کنیم؛ بازدیدکنندگان به پوسترهایی که علاقه دارند، نگاه می‌کنند.

پوسترها می‌توانند چندین بار استفاده و در رویدادهای مختلف ارائه شوند. یک پوستر برای افرادی که از ترس مراحل نمایش رنج می‌برند یا برای کسانی که مشکلاتی در سخنرانی در مقابل گروه‌های بزرگ دارند، مناسب است. ایستادن مدتی در کنار پوستر برای پاسخ‌دادن به چند سوال، استرس کمتری نسبت به صحبت‌کردن در یک سخنرانی دارد.

هدف از ساخت تراکت چیست؟

بعد از بررسی تفاوت تراکت و پوستر نوبت به هدف ساخت تراکت می‌رسد. هدف اصلی تراکت جلب‌توجه مشتریان و ترغیب آنها به اقدام بر اساس محتوا است. شرکت‌ها تراکت‌ها را به‌عنوان صورت‌حساب و برگه‌های تبلیغاتی تعریف می‌کنند که در خیابان‌های شلوغ، چند مکان هدفمند، مکان‌های عمومی و رویدادها، روی تابلوهای اعلانات سنجاق می‌کنند یا در ویترین فروشگاه‌ها به‌عنوان یک برگه ملموس توزیع خواهند کرد تا بعدا برند فروشگاه یا خدمات یک مرکز را به‌خاطر بسپارند.

چطور یک تراکت خوب درست کنیم؟

اگر بعد از بررسی تفاوت تراکت و پوستر تصمیم به درست‌کردن تراکت گرفته‌اید، با ما همراه باشید. برای ایجاد یک تراکت کارآمد و جذاب، لازم است به نکات کلیدی توجه کنیم تا این ابزار تبلیغاتی بتواند هدف موردنظر را به‌درستی منعکس کند.

ابتدا، باید هدف و پیام اصلی تراکت را به‌دقت مشخص کنیم. این پیام باید واضح، جذاب و مختصر باشد تا خواننده با یک نگاه سریع بتواند محتوای تراکت را درک کند. استفاده از تصاویر و گرافیک‌های جذاب می‌تواند تراکت را زیبا کند.

ایجاد یک تراکت راهی عالی برای تبلیغ یک رویداد، محصول یا خدمات خواهد بود. در اینجا یک فرایند گام‌به‌گام برای نحوه درست‌کردن یک تراکت آورده شده است:

  • هدف از تراکت را شناسایی کنید

قبل از شروع به ایجاد یک تراکت، شما باید تفاوت تراکت و پوستر را بدانید. ضروری است که درک کنید یک کسب‌وکار می‌خواهد با یک آگهی به چه هدف بازاریابی برسد. آیا هدف تبلیغ یک رویداد، یک محصول یا یک خدمات، ارائه کوپن یا گسترش آگاهی است؟ دانستن هدف آگهی در ایجاد یک پیام واضح و مؤثر نقش دارد.

  • مخاطب را درک کنید

دانستن اینکه چه کسی مخاطب هدف است، به تشخیص اینکه آگهی‌دهنده با چه کسی صحبت خواهد کرد و اینکه آن مخاطب چه سودی برای مشاغل خواهد داشت، کمک می‌کند. برای درک مخاطب در موضوع تفاوت تراکت و پوستر، هنگام ایجاد تراکت، علایق، جمعیت‌شناسی و نکات درد آنها را در نظر بگیرید.

  • برای انتقال اطلاعات برنامه‌ریزی کنید

در مورد اطلاعات کلیدی که تراکت می‌خواهد به مخاطبان انتقال دهد، فکر کنید. یک طرح کلی از نکات اصلی که باید در بروشور گنجانده شود ایجاد کنید. هنگامی که هدف و مخاطب مشخص شد، محتوا را مشخص کنید، همه عناصر را بیافزایید و محتوا را برای آگهی پیش‌نویس سازید. این مورد همچنین به رمزگشایی نوع طراحی تراکت مورد استفاده کمک می‌کند.

  • یک پلتفرم طراحی آگهی مربوطه را انتخاب کنید

چندین پلتفرم مختلف وجود دارد که کاربران متنوعی را بر اساس تخصص آنها ارائه می‌دهند. برای کاربرانی که تجربه طراحی ندارند، این امکان را دارند تا با استفاده از ویرایشگرهای کشیدن و رهاکردن (Drag & Drop) و قالب‌های متنوع، یک تراکت آنلاین در پلتفرم‌های قالب‌گرا مانند Canva یا Visme ایجاد کنند.

برای طراحان باتجربه، Adobe Illustrator و Microsoft Publisher گزینه مناسبی به‌شمار می‌روند، زیرا آنها برنامه‌های نرم‌افزاری قدرتمند ویرایش گرافیک‌برداری و طرح‌بندی هستند که معمولا برای ایجاد تراکت‌های باکیفیت حرفه‌ای استفاده می‌شوند.

  • طرح‌بندی طراحی تراکت را انتخاب/ ایجاد کنید

هنگامی که طراحان یک پلتفرم را برگزینند، می‌توانند یک طرح طراحی‌شده را از بین انواع طرح‌های ازپیش ساخته‌شده انتخاب کنند یا طرح خود را به‌وجود آورند. یک چیدمان بصری جذاب با تمام عناصر طراحی، از جمله رنگ، تصاویر و سایر عناصر بصری همسو با طرح کلی محتوا انتخاب کنید.

  • پیش‌نمایش و به‌اشتراک‌گذاری محصول نهایی

قبل از چاپ یا توزیع تراکت، پیش‌نمایش آن را ببینید تا خطا یا مشکلات احتمالی را مورد بررسی قرار دهید. آن را با تیم یا دوستان خود به اشتراک بگذارید تا بازخورد دریافت کنید و تغییرات لازم را انجام دهید. پس از اتمام، محصول نهایی را از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید یا به‌صورت چاپ درآورید تا بین مخاطبان توزیع شود.

چطور یک تراکت خوب درست کنیم؟

تراکت بهتر است یا بروشور، کدام را انتخاب کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید همچون تفاوت تراکت و پوستر عوامل مختلفی را بررسی کرد. هنگام تصمیم‌گیری بین تراکت و بروشور این عوامل را در نظر بگیرید:

  • نوع تبلیغات: تراکت‌ها زمانی ایده‌آل هستند که می‌خواهید آگاهی به‌وجود آورید یا مشتریان را به یک رویداد دعوت کنید. شما می‌توانید آنها را با هزینه ارزان در اختیار صدها مشتری قرار دهید. به‌عنوان‌مثال، از بروشورها برای تبلیغ یک محصول جدید استفاده کنید. بروشورها زمانی مناسب‌تر هستند که بخواهید با تحت تاثیر قراردادن مشتریان، فروش نهایی را ارتقا دهید. به‌عنوان‌مثال، یک مجتمع آپارتمانی بروشوری به خانواده‌ای بدهد تا به تصمیم‌گیری در مورد واحد مناسب کمک کند.
  • بودجه: اگر تیم بازاریابی شما بودجه دقیقی دارد، تراکت‌ها به‌دلیل هزینه چاپ ارزانشان احتمالا انتخاب مناسب‌تری باشند. در برخی موارد، هزینه بروشورها ارزش حرفه‌ای‌بودن و توانایی آنها برای افزایش تبدیل را دارد. شما این امکان را دارید با طراحی بروشورها از طریق نرم‌افزار صفحه‌آرایی، بروشورها را مقرون‌به‌صرفه‌تر سازید.
  • منابع توزیع: داشتن منابع توزیع مناسب تضمین می‌کند که مشتریان مناسب مواد بازاریابی شما را دریافت خواهند کرد. به‌عنوان‌مثال، اگر کارکنان خود را در مناطق پرترافیک قرار دهید، تراکت‌ها انتخاب ایده‌آلی هستند. اگر فروشنده‌هایی دارید که موارد چاپ‌شده را به مشتریانی که بیشترین علاقه را به محصول یا خدمات نشان می‌دهند برسانند، بروشورها را برگزینید.

تراکت بهتر است یا بروشور، کدام را انتخاب کنیم؟

جمع‌بندی

تفاوت تراکت و پوستر می‌تواند ابعاد گسترده‌تری در معرفی و تبلیغ محصولات یا خدمات داشته باشد. تراکت با اندازه‌ها و امکان چاپ کوچک‌تر، برای ارائه پیام‌های مستقل و تبلیغات کوتاه‌مدت مناسب است. از طرف دیگر فرق تراکت و پوستر در این است که پوسترها به‌دلیل ابعاد بزرگ‌تر و قابلیت نمایش تصاویر جذاب، مخاطبان را برای مدت طولانی‌تری جلب می‌کنند و یک اثر بصری قوی دارند.

سوالات متداول

1. سه جز اصلی تراکت‌ها چه هستند؟

تصاویر گرافیکی، تیترهای جلب‌توجه‌کننده و اطلاعات تماس، سه بخش اصلی تراکت‌ها به شمار می‌روند.

2. چه ویژگی یک پوستر را به یک عامل موثر تبلیغاتی تبدیل می‌کند؟

یک پوستر خوب بین تمام عناصر بصری در یک ترکیب‌بندی از جمله رنگ، تصویر، شکل، بافت و نوع هم‌افزایی خواهد داشت.

3. پوستر کاغذی بهتر است یا آنلاین؟

انتخاب بین پوستر کاغذی و پوستر آنلاین بستگی به هدف تبلیغات، جمعیت هدف و نیازهای کسب‌وکار دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *