وبلاگ

اهمیت استفاده از هدایای تبلیغاتی

اهمیت استفاده از هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی سال‌هاست که به عنوان یک تاکتیک بازاریابی مقرون به صرفه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کسب و کارهای نوپا گرفته تا شرکت‌های بزرگ، همه از این هدایا در استراتژی بازاریابی خود بهره می‌برند. یکی از وب‌سایت‌های معروف آمار جالبی در مورد اهمیت هدایا تبلیغاتی منتشر کرده است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • در ایالات متحده، ۸ نفر از هر ۱۰ مصرف‌کننده، ۱ تا ۱۰ هدیه تبلیغاتی دارند.
  • از هر ۱۰ مصرف‌کننده، ۶ نفر هدایای تبلیغاتی را تا دو سال نزد خود نگه می‌دارند.
  • ۸۵ درصد از مردم پس از دریافت هدیه تبلیغاتی، به استفاده از محصولات یا خدمات تبلیغ‌کننده روی می‌آورند.
  • ۸۹ درصد از مصرف‌کنندگان حتی دو سال پس از دریافت یک هدیه تبلیغاتی، نام و برند تبلیغ‌کننده را به یاد می‌آورند.

با توجه به این آمار، می‌توان درک کرد که اهدای کالاهای تبلیغاتی از اقلام کاربردی مانند سررسید و خودکار گرفته تا هدایای تبلیغاتی نوآورانه‌تر مانند پاکت عکاسی و گلدان تبلیغاتی برای افزایش آگاهی از برند کسب و کارها یک تاکتیک بازاریابی معتبر و تأثیرگذار به شمار می‌رود. در ادامه با این تاکتیک و دلایل اهمیت آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

هدیه تبلیغاتی چیست؟

هدیه تبلیغاتی چیست؟

هدایای تبلیغاتی اقلامی هستند که آرم یا لوگو، شعار رسمی یا شرح مختصری از خدمات یک شرکت روی آن‌ها چاپ می‌شود. این هدایا در بازاریابی، فروش و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدایای تبلیغاتی معمولاً توسط شرکت‌ها بین مخاطبان، کارمندان و مشتریانشان در نمایشگاه‌های تجاری توزیع می‌شوند.

شرکت‌ها از هدایای تبلیغاتی برای ایجاد آگاهی در مورد کسب و کار خود، آشنا ساختن مردم با محصولات و خدماتشان و جذب مشتریان بیشتر استفاده می‌کنند. به طور کلی، صنعت چاپ و تولید هدایای تبلیغاتی یک صنعت قدرتمند است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها را به اهداف خود از جمله افزایش آگاهی از برند و نزدیک شدن به مخاطبان برساند.

اهمیت هدایا تبلیغاتی: چرا باید از این روش بازاریابی استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد، اصلی‌ترین دلیل اهمیت هدایا تبلیغاتی رساندن شرکت‌ها به اهداف بازاریابی خود از جمله جذب مشتریان بیشتر و افزایش آگاهی از برند است؛ اما چرا به برندهای مختلف توصیه می‌شود از این روش استفاده کنند؟ در ادامه با هم دلایل اهمیت استفاده از هدایا تبلیغاتی را بررسی می‌کنیم:

یک روش بازاریابی کم هزینه

بسیاری از شرکت‌های کوچک رویای یک کمپین تبلیغاتی عظیم در مقیاس بزرگ را در سر می‌پرورانند که در رسانه‌های مختلف پخش می‌شود؛ اما چیزی که این شرکت‌ها نمی‌دانند این است که می‌توانند با یک کمپین تبلیغاتی کم‌هزینه به اهداف بازاریابی خود برسند. هدایای تبلیغاتی کم‌هزینه زیادی وجود دارند که شرکت‌ها حتی با بودجه کم می‌توانند آن‌ها را خریداری کرده و به مشتریان خود اهدا کنند.

یک روش بازاریابی کم هزینه

اکثر تولیدکنندگان هدایای تبلیغاتی، قیمت‌ها را برای توزیع انبوه بسیار پایین نگه می‌دارند. شاید قیمت این اقلام پایین باشد؛ اما تأثیر آن بر مشتریان بسیار زیاد است. طبق آمار، ماگ یک هدیه تبلیغاتی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود زیرا در یک تحقیق ۵۷٪ از مردم توانستند نام برند تبلیغ‌کننده‌ای که به آن‌ها لیوان تبلیغاتی هدیه داده بود را به یاد آورند.

به دست آوردن شناخت سریع از برند

شناخت برند (Brand Recognition) به این معناست که مصرف‌کنندگان می‌توانند شرکت شما و محصولات یا خدمات آن را بلافاصله پس از مشاهده لوگویتان شناسایی کنند. برای مثال، مردم می‌توانند فوراً با دیدن لوگوی M زرد مک‌دونالد، فوراً این کسب و کار مشهور را به خاطر آورند.

هدایای تبلیغاتی به مشتریان کمک می‌کنند تا کسب و کار شما را به خاطر بسپارند و بشناسند. این یکی از دلایل کلیدی اهمیت هدایا تبلیغاتی است.

یک مقاله خارجی بیان می‌کند که ۸۹٪ از مصرف‌کنندگان می‌توانند نام شرکت اهداکننده یک هدیه تبلیغاتی را که در دو سال گذشته دریافت کرده‌اند به یاد بیاورند. این هدیه برای مدت طولانی در خانه و اداره یا ماشین آن‌ها باقی می‌ماند و آن‌ها را به یاد کسب و کار شما می‌اندازد. در واقع، مصرف‌کنندگان به طور متوسط ۶ ماه از هدایای تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

قرار گرفتن کسب و کار شما در معرض دید بیشتر

تبلیغ در تلویزیون، ارسال آگهی در سایت‌های تبلیغاتی یا نصب بیلبورد روش‌های بازاریابی خوبی هستند، اما تنها تا چند ثانیه برند را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهند. این در حالیست که هدایای تبلیغاتی بیشتر اوقات مورد استفاده قرار می‌گیرند و جلوی چشم هستند.

قرار گرفتن کسب و کار شما در معرض دید بیشتر

به عنوان مثال، مصرف‌کنندگان یک تیشرت مد روز را که لوگوی شما روی آن چاپ شده است بارها می‌پوشند. شاید آن‌ها هر روز صبح خود را با نوشیدن چای یا قهوه از لیوانی که از شما هدیه گرفته‌اند آغاز کنند. چنین هزینه‌های رایگانی، راه بسیار خوبی برای قرار دادن کسب و کار شما در معرض دید به صورت روزانه هستند.

طبق یک گزارش، ۷۶.۱٪ از شرکت‌کنندگان توانستند نام کسب و کاری که در ۱۲ ماه گذشته به آن‌ها هدیه تبلیغاتی اهدا کرده بود به خاطر بیاورند. در مقایسه با این آمار، تنها ۵۳٫۵ درصد از شرکت‌کنندگان توانستند نام شرکتی که تبلیغ آن را یک هفته قبل در مجله یا روزنامه دیده بودند، به خاطر بیاورند.

هدایای تبلیغاتی نقش کارت ویزیت را ایفا می‌کنند

کارت ویزیت، شرکت شما و محصولات آن را به مصرف‌کنندگان معرفی می‌کند. یکی دیگر از دلایل اهمیت هدایا تبلیغاتی این است که این اقلام نیز عملکردی کم و بیش به همان شیوه اما با نتایج بهتر دارند. هنگام توزیع هدیه تبلیغاتی مرتبط با کسب و کار و صنعت خود، در واقع شرکتتان را به مشتریان بالقوه معرفی می‌کنید.

بر اساس یک گزارش، ۷۱٫۶ درصد از شرکت‌کنندگانی که هدیه تبلیغاتی دریافت کرده‌اند، نام شرکتی که هدیه را به آن‌ها داده است را به خاطر می‌آورند.

هدایای تبلیغاتی نیز مانند کارت ویزیت دارای اطلاعات تماس شما هستند. لوگو، تصاویر و شعار رسمی شرکت نیز معمولاً روی این هدایا چاپ می‌شوند و به انتقال بهتر پیام شما به مخاطبان کمک می‌کنند.

افزایش وفاداری مشتری

مشتریان شما باید در مواقع لزوم محصولات شرکتتان را به طور مکرر بخرند. بازاریابان منابع زیادی را برای ایجاد پایگاه محکمی از مشتریان وفادار صرف می‌کنند و با استفاده از هدایای تبلیغاتی، در مدت کوتاهی وفاداری مشتری را افزایش می‌دهند.

برای افزایش اثرگذاری هدایای تبلیغاتی، مطمئن شوید که این کالاها کاملاً استاندارد و باکیفیت هستند. مردم کیفیت هدایای تبلیغاتی را با کیفیت کسب و کار شما مرتبط می‌دانند. علاوه بر این، کیفیت کالا باعث می‌شود افراد از آن به مدت بیشتری استفاده کنند.

قابلیت شخصی‌سازی و تنوع گسترده

هزاران کالای تبلیغاتی در بازار وجود دارد و شما به راحتی می‌توانید یکی را پیدا کنید که متناسب با استراتژی بازاریابی و بودجه کسب و کارتان باشد. محصولات تبلیغاتی به شما امکان استفاده از خلاقیت را می‌دهند، بنابراین می‌توانید پیام، رنگ، مخاطب و موارد دیگر را خودتان انتخاب کنید.

قابلیت شخصی‌سازی و تنوع گسترده

علاوه بر این، راه‌های مختلفی برای استفاده از هدایای تبلیغاتی وجود دارد و شما می‌توانید از آن‌ها به روش‌های گوناگون در کسب و کار خود بهره ببرید. برخی از بهترین کاربردهای هدایای تبلیغاتی شامل هدایای مربوط به وفاداری مشتری، هدایای قدردانی از کارمندان، هدایای نمایشگاه تجاری، هدایای تشکر، هدایای جلسه فروش، مشوق‌های فروش، هدایای جشن، تعطیلات و غیره است.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد اهمیت هدایا تبلیغاتی و مزایای آن‌ها صحبت کردیم. هدایای تبلیغاتی می‌توانند مشتریان را به روشی مقرون به صرفه به سمت کسب و کار شما سوق دهند. این هدایا همچنین باعث ایجاد شناخت سریع از برند می‌شوند. با استفاده از هدایای تبلیغاتی، شما می‌توانید محصولات یا خدمات خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید. این هدایا همچنین برای ایجاد یک پایگاه مشتری مستحکم و افزایش وفاداری مشتری عالی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *