وبلاگ

چاپ ریسو بهتر است یا چاپ افست؟

تفاوت چاپ ریسو و افست

دنیای چاپ بسیار گسترده است و افراد می‌توانند برای چاپ از روش‌های مختلفی استفاده کنند. هر روش مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که می‌تواند آن را به یک انتخاب محبوب تبدیل کرده یا منسوخ کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش‌ها و دستگاه‌های جدیدی برای چاپ ابداع شده است که می‌تواند تحول زیادی در این صنعت به وجود بیاورد. برخی از این چاپ­ها با جوهر و برخی دیگر با لیزر انجام می­شوند. چاپ ریسو و افست دو روش چاپ هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما این روش‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و فرق چاپ ریسو و افست چیست؟ برای دانستن پاسخ و دانستن تفاوت چاپ ریسو و افست، بهتر است که مطلب را به طور کامل دنبال کنید.

نحوه چاپ افست

 چاپ ریسو بهتر است یا چاپ افست؟

برای این که تشخیص دهید فرق چاپ ریسو و افست چیست و کدام روش برای چاپ بهتر است، باید چند نکته را در نظر بگیرید. این نکات به شرح زیر هستند:

زمان مورد نیاز

اگر عجله دارید، بهتر است که زمان تقریبی برای هر چاپ را بدانید. معمولا چاپ‌های دیجیتال مانند ریسو سریع‌تر عمل می‌کنند و می‌توانند تعداد برگه‌های بیشتری را در زمان کوتاه‌تر به چاپ برسانند. چاپ افست به دلیل تهیه زینک کمی بیشتر طول می‌کشد. در نتیجه برای مواقعی که زمان کمی در اختیار دارید، ریسو و چاپ دیجیتال انتخاب بهتری خواهند بود.

رنگ چاپ

چاپ ریسو معمولا می‌تواند بهترین رنگ و نزدیک ترین رنگ را به شما تحویل بدهد و اگر قصد دارید سیستم تطابق پنتون را به کار بگیرید، چاپ افست انتخاب ایده‌آل است.

حجم و میزان انتخابی برای چاپ

زمانی که حجم چاپ و تیراژ آن بالا است، شما به دنبال روشی هستید که در عین باکیفیت بودن هزینه کمتری داشته باشد. تنها چاپی که می‌تواند این ویژگی‌ها را به طور همزمان داشته باشد، چاپ افست است.

متریال خود را در نظر بگیرید!

انتخاب نوع چاپ باید متناسب با نوع متریال موردنظر باشد. چاپ افست نسبت به چاپ دیجیتال، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و به شما امکان می‌دهد از متریال‌های متنوع‌تری برای چاپ استفاده کنید.

با توجه به تفاوت چاپ ریسو و افست، می‌توانید برای چاپ کاغذهای خود بهتر تصمیم بگیرید.

 چاپ ریسو بهتر است یا چاپ افست؟

دستگاه ریسوگراف چیست؟

ریسوگراف یک سیستم چاپ دیجیتال پر سرعت است که برای چاپ با حجم و سرعت بالا در کشور ژاپن ساخته شده است. اگر بخواهید که یک متن یا کتاب را در تیراژ بالا چاپ کنید، بهتر است که این دستگاه را جایگزین پرینترهای معمولی کنید، زیرا بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. دستگاه ریسوگراف معمولا ترکیبی بین یک پرینتر معمولی و دستگاه چاپ افست است که بهترین کیفیت چاپ را در اختیار شما قرار می‌دهد.

چاپ کردن با این دستگاه مزایای زیادی را ارائه می دهد، اما مهم‌ترین آن‌ها ارزان بودن آن است که می‌تواند برای شما بسیار مقرون‌به‌صرفه تمام شود تا چاپ‌های خود با تعداد بالا را با حداقل هزینه انجام دهید. این دستگاه قابلیت چاپ انواع متنوعی از محصولات را داراست، از جمله: پوستر، کارت ویزیت، دعوت‌نامه، گواهی‌نامه، پاکت‌نامه، کاتالوگ، چاپ هنری و سربرگ. با این دستگاه، می‌توانید طیف گسترده‌ای از نوشته‌ها را با هر وزنی چاپ کنید.

ریسوگراف‌ها می‌توانند فاصله بین چاپ لیتوگرافی و معمولی را پر کنند. تا تیراژ 2000 عدد می­توانید چاپ ریسوگراف را انتخاب کنید، اما برای تیراژ بالاتر بهتر است که از چاپ افست و لیتوگرافی به دلیل مقرون­به­صرفه بودن استفاده کنید.

حال بهتر است که نحوه کار کردن این دستگاه را نیز توضیح دهیم. در مرحله اول،کاغذ صاف از دستگاه عبور می­کند. سپس جوهر به وسیله شابون فشار داده شده و روی کاغذ قرار می­گیرد. دستگاه­های ریسوگراف جدید می­توانند کاغذ A2 را نیز چاپ کنند، اما مدل­های قدیمی­تر حداکثر می­توانند کاغذ A3 را چاپ کنند.

دستگاه ریسوگراف چیست؟

چاپ افست چیست؟

چاپ افست که به آن لیتوگرافی افست نیز گفته می‌شود، روشی برای چاپ در تعداد بالا است که در آن تصاویر روی صفحات فلزی به غلتک‌های لاستیکی و سپس به مرحله چاپ منتقل می‌شوند. متریال موردنظر در بیشتر مواقع کاغذ است که در تماس مستقیم با صفحات فلزی قرار نمی­گیرد.

امروزه دو نوع ماشین چاپ برگه ای یا سنتی و مدرن یا تحت وب افست وجود دارند که در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شوند. در چاپ افست سنتی، صفحات جداگانه کاغذ به داخل دستگاه وارد می‌شوند. می توانید صفحات را قبل یا بعد از چاپ نهایی برش دهید که بستگی به انتخاب شما خواهد داشت. این کار سلیقه ای است و بسته به موقعیت انجام می‌شود.

چاپ افست به شکل سنتی برای کارهای کوچک متوسط مانند چاپ کتاب در تیراژ محدود مناسب است و چاپ افست مدرن برای نشریات با تیراژ بالا که محتوای آن‌ها اغلب آپدیت می‌شود، مناسب‌تر خواهد بود. به عنوان مثال می‌توان روزنامه را نام برد که باید هر روز چاپ شود و اطلاعات آن تغییر کند.

چاپ افست چیست؟

مزایا و معایب چاپ ریسو

چاپ ریسوگراف مزایایی دارد که آن را به انتخابی محبوب تبدیل می‌کند. این مزایا عبارتند از:

ذخیره انرژی

دستگاه­های ریسوگراف معمولا مصرف برق کمی دارند. داشتن حالت آماده به کار به کاربران این امکان را می­دهد که زمان روشن و خاموش شدن پرینترها را برنامه­ریزی کنند. در نتیجه، در مصرف برق غیرضروری تا حد زیادی صرفه جویی خواهد شد.

صرفه جویی در مصرف متریال و کاغذ

چاپ ریسو می‌تواند چندین صفحه را در یک صفحه چاپ شده قرار دهد که باعث می‌شود در هزینه‌ها صرفه‌جویی زیادی شود.

صرفه جویی در جوهر

این دستگاه‌ها حالتی به نام رنگ خودکار هوشمند دارند که می‌توانند در صورت عدم وجود رنگ، مصرف جوهر را به حداقل برسانند.

سرعت در عملکرد

یک پرینتر معمولی حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا 1000 صفحه تمام رنگی را چاپ کند. چاپ ریسو قادر است این فرایند را در کمتر از 7 دقیقه انجام دهد. اگر بتوانید آن را به پشته‌ها با ظرفیت بالا مجهز کنید، کاغذها بدون وقفه چاپ خواهند شد.

علاوه بر این مزایا استفاده از چاپ ریسو می‌تواند معایبی هم داشته باشد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • این روش چاپ در تیراژ محدودیت دارد و فقط می‌تواند تا تعداد 2000 عدد را به چاپ برساند.
  • چاپ ریسو در کیفیت تصویر چاپ شده محدودیت دارد و نمی‌تواند تصاویر با جزئیات کامل به چاپ برساند. اگر پروژه شما به شکلی است که تصاویر زیادی دارد بهتر است که از روش چاپ افست یا روش‌های دیگر چاپ دیجیتال استفاده کنید.
  • زمانی که با این روش اقدام می‌کنید، جوهرهایی که در لایه‌ها استفاده شده به زمان زیادی برای خشک شدن نیاز دارند که این امر زمان زیادی را از شما خواهد گرفت.
  • پرینترها و دستگاه‌های ریسوگراف از تعداد محدودی رنگ استفاده می‌کنند، به همین دلیل باعث می شود که نسبت به پرینترهای افست از محبوبیت کمتری برخوردار باشند.

مزایا و معایب چاپ ریسو

مزایا و معایب چاپ افست

با توجه به این که این دو نوع چاپ با یکدیگر متفاوت هستند، بهتر است که مزایای چاپ افست را هم بررسی کنیم. این مزایا عبارتند از:

  • شما می‌توانید انواع کاغذ را با این روش استفاده کنید و دستگاه‌های چاپ افست محدودیتی برای نوع کاغذ ندارند.
  • در چاپ افست تبلیغاتی، هر چه بیشتر چاپ کنید، هزینه کمتری پرداخت می‌کنید.
  • این نوع چاپ کاغذهایی با کیفیت بالا و جزئیات دقیق را به شما تحویل می‌دهد.
  • در نظر داشته باشید که هر چه بیشتر چاپ کنید، قیمت تمام شده برای شما مقرون‌به‌صرفه تر خواهد بود.
  • اگر نیاز به چاپ در تعداد بالا را دارید می‌توانید روی چاپ افست حساب کنید. مدت زمان چاپ در این روش بسیار کوتاه است، بنابراین در زمان شما نیز صرفه جویی زیادی خواهد شد.
  • چاپ افست حروف برجسته، جزئیات دقیق و تصاویری با رنگ‌های غنی و دقیق تولید می‌کند که این کار از پس یک پرینتر معمولی بر نمی‌آید.

در مورد معایب این روش هم باید نکاتی را بازگو کنیم تا بهتر بتوانید برای انتخاب چاپ افست و ریسو تصمیم بگیرید.  فرایند استفاده از چاپ افست نیز می‌تواند زمان بر باشد و به چندین مرحله برای آماده سازی صفحات برای چاپ نیاز خواهد داشت. در حالی که چاپ افست، می‌تواند کارهای زیادی را انجام دهد، ممکن است گزینه‌های بهتری برای بسته بندی سفارشی کاغذها وجود داشته باشد. حتی امکان دارد برای ایجاد صفحات چاپ سفارشی نیاز به زمان و هزینه‌های بیشتری داشته باشید.

این نوع چاپ برای تیراژهای پایین ایده آل نیست. اگر تعداد کاغذی که می‌خواهید چاپ کنید، کم است، انتخاب چاپ افست گزینه مقرون به صرفه ای نیست، زیرا هزینه‌های راه‌اندازی آن می‌تواند بالا باشد. استفاده از مواد شیمیایی در فرایند چاپ می‌تواند پیامدهای زیست محیطی داشته باشد. بهتر است برای به حداقل رساندن تاثیر آن‌ها در محیط زیست، دفع و جابجایی مناسب را در نظر بگیرید.

مزایا و معایب چاپ افست

ویژگی‌های چاپ ریسوگراف

همان طور که می‌دانید، دستگاه‌های ریسوگراف به دلیل سرعت بالا، انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان شناخته می‌شوند. چاپ ریسو به دلیل ارائه رنگ و چاپ با کیفیت بالا محبوب است. به همین دلیل می‌تواند جایگزین خوبی برای دستگاه فتوکپی و چاپ افست باشد. یکی از قابل توجه ترین ویژگی‌های این چاپگر، دوستدار محیط زیست بودن است.

 این به بدان معنی است که تمام جوهرهایی که در ریسوگراف استفاده می‌شود، بر پایه گیاهی هستند و از طریق جذب در کاغذ بدون پوشش خشک می شوند. به خاطر انجام این فرایند، مصرف انرژی در طول فرایند چاپ بسیار کم خواهد بود. علاوه بر این ویژگی چاپ ریسوگراف وقتی که می‌خواهد کاغذهایی با تعداد بیش از 20 نسخه را به چاپ برساند، می‌تواند جوهر بسیار کمتری مصرف کند.

اگر با استفاده از چاپ ریسو چاپ یک رو انجام دهید، کیفیت آن بسیار بالا خواهد رفت و همین امر برای چاپ دو رو نیز صدق می کند. چاپ ریسو را می‌توانید برای انواع کاغذ استفاده کنید و هیچ محدودیتی برای چاپ نخواهید داشت. شما می‌توانید کاغذهایی را تا اندازه A4 را برای دستگاه‌های ریسوگرافی به کار ببرید. به یاد داشته باشید کاغذهای A4 حداکثر اندازه­ای هستند که می‌توانید روی آن‌ها چاپ ریسو انجام دهید.

همان طور که اشاره کردیم، کیفیت چاپ در این روش بالا است، اما به کیفیت افست نمی‌رسد و اگر می‌خواهید کاغذی با کیفیت بسیار بالا داشته باشید، بهتر است از چاپ افست استفاده کنید. اما این چاپ کیفیتی بسیار بالاتر از پرینترهای معمولی دارد و می‌تواند جایگزین آن‌ها شود.

ویژگی‌های چاپ ریسوگراف

ویژگی‌های چاپ افست

بزرگ‌ترین ویژگی چاپ افست کیفیت بالای آن است که هر چه تعداد بالایی کاغذ چاپ کنید هیچ افت کیفیتی در آن اتفاق نخواهد افتاد. این روش بسیار مقرون‌به‌صرفه است و هر چه که کاغذ بیشتری چاپ کنید، هزینه کمتری برای آن پرداخت می‌کنید. با چاپ هر کاغذ اضافه شما فقط هزینه کمی برای کاغذ و جوهر می‌پردازید.

در نتیجه با استفاده از افست می‌توانید تصاویر و عکس‌های رنگی، دقیق و با کیفیت بسیار بالا تولید کنید.

ویژگی‌های چاپ افست

نحوه عملکرد دستگاه چاپ ریسو و افست

این دو نوع چاپ عملکرد جداگانه ای دارند که باعث به وجود آمدن فرق چاپ ریسو و افست می‌شود. به هر کدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

عملکرد چاپ افست

برای شروع چاپ در این دستگاه، صفحات تصویربرداری شده روی سیلندرهای صفحه بسته می‌شوند و تنظیمات رنگ برای تراکم جوهر موردنیاز انجام می‌شود. سپس اپراتور دسته­ای از کاغذهای اولیه را با سرعت کم از طریق پرس اجرا می‌کند. سپس رنگ جوهر بررسی شده تا به خوبی روی کاغذ چاپ شود. اولین سیلندر مورد استفاده در فرایند افست، سیلندر پلیت است. این استوانه نازک یک صفحه آلومینیومی یا پلاستیکی در اطراف خود دارد. هر صفحه با توجه به متن و تصاویری که قرار است روی کاغذ چاپ شوند، سفارشی می‌شود.

سیلندر صفحه از قبل پردازش شده است تا تصاویر جوهر را جذب کنند. هنگامی که سیلندر صفحه می‌چرخد، با غلتک‌هایی که جوهر و آب را اعمال می‌کنند تماس پیدا می‌کند. سیلندر دوم سیلندر «پوشش خارجی افست» است. این استوانه دارای یک پوشش لاستیکی در اطراف خود است و در جهت مخالف سیلندر صفحه ای می‌چرخد. هنگامی که هر دو سیلندر روی یکدیگر غلت می‌زنند، آب با فشار خارج می‌شود و جوهر روی پوشش لاستیکی منتقل می‌شود. این کار یک تصویر آینه­ای از طراحی جوهر ایجاد می‌کند.

سومین استوانه در فرآیند لیتوگرافی افست، استوانه امپرسیون است. این استوانه از فولاد ساخته شده و در جهت مخالف سیلندر دوم می‌چرخد. سیلندر قالب گیری جوهر را با فشار دادن کاغذ به پوشش لاستیکی منتقل می کند. دستگاه‌های چاپ افست سریع و کارآمد هستند و می‌توانند تا 18000 برگ در ساعت چاپ کنند.

نحوه عملکرد دستگاه چاپ ریسو

دستگاه ریسوگراف از تکنیک رنگ نقطه­ای استفاده می‌کند، به این معنی که می‌تواند فقط یک یا حداکثر دو رنگ را در یک زمان چاپ کند. تصویری که رنگ‌های زیادی دارند باید چندین بار چاپ شوند. قبل از ارسال یک تصویر به پرینتر، باید همه رنگ‌ها را به تصاویر جداگانه در مقیاس خاکستری جدا کنید. سپس، تصویر روی کاغذ در داخل پرینتر سوزانده می‌شود و شابلونی ایجاد می‌کند که به آن مستر می‌گویند.

سپس شابلون دور درام جوهر پیچیده شده و روی کاغذ فشار می‌آورد. برای چاپ رنگ دیگر، باید یک مستر جدید ایجاد کنید. به همین خاطر، باید یک درام جوهر جدید را در دستگاه قرار دهید و کاغذ را دوباره از طریق چاپگر وارد کنید. به طور کلی، چاپ ریسو مانند چاپ دیجیتالی کار می‌کند و طرح‌ها و عکس‌ها به وسیله سیستم حرارتی از اسکنر به استنسیل انتقال پیدا می‌کنند. چاپ ریسو معمولا با دستگاه کپی معمولی مقایسه می‌شود در حالی که تفاوت‌های زیادی در آن‌ها وجود دارد.

دستگاه‌های کپی عکس از تصویر دیجیتالی استفاده می‌کنند و از لیزر برای تولید نتیجه نهایی از طریق تنظیم کننده رنگ استفاده می‌کنند. ماشین‌های ریسو از اسکن برای ایجاد یک الگوی اصلی استفاده می‌کنند. سپس از آن الگوی اصلی برای اعمال هر رنگ از طریق یک درام رنگی استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد دستگاه چاپ ریسو

موارد استفاده از چاپ ریسو

چاپ کردن محتواهای مختلف با استفاده از چاپ ریسو امکان پذیر است و اگر بخواهیم کاربردهای آن را بررسی کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بروشورها

بروشورها معمولا با استفاده از چاپ دیجیتال ساخته می‌شوند. چاپ ریسو می‌تواند جایگزین خوبی برای آن باشد. از آن جایی که بروشورها رنگ‌های زیادی دارند، برای چاپ بروشور باید چند بار مراحل را تکرار کنید.

چاپخانه‌ها

اکثر چاپخانه‌ها انواع مختلف پرینترها را دارند تا بتوانند به روش‌های مختلف کاغذها و کتاب‌ها را چاپ کنند. دستگاه ریسو نیز یکی از دستگاه‌هایی است که در چاپخانه‌ها استفاده می شود.

تراکت و سربرگ‌ها

معمولا سربرگ‌ها و تراکت‌ها در تعداد زیادی چاپ نمی‌شوند و لازم نیس برای آن‌ها از چاپ افست استفاده کنید. به همین دلیل می‌توانید تا تعداد متوسطی را با استفاده از ریسوگراف چاپ کنید.

تعداد چاپ متوسط

اگر بخواهید تعداد تیراژ حداقل دویست عدد را چاپ کنید بهتر است که چاپ ریسو را امتحان کنید. بعد از چاپ باید مستر را عوض کنید، چرا که یک بار مصرف است و برای هر بار چاپ باید از یک مستر جدید استفاده کنید.

چاپ محدود

اگر در زمان و بودجه محدودیت دارید، بهتر است که این چاپ را به چاپ‌های دیگر ترجیح دهید. از آن جایی که ریسو اغلب به صورت تک رنک به کار برده می‌رود، می‌توانید تعداد برگه‌هایی که ساده هستند و از تصاویر در آن‌ها استفاده نشده است را با استفاده از این روش انجام دهید.

موارد استفاده از چاپ ریسو

موارد استفاده از چاپ افست

چاپ افست نیز در موارد مختلفی کاربرد دارد که باعث می‌شود از چاپ ریسو متمایز باشد. این نوع چاپ معممولا تجاری است که باعث می‌شود موارد استفاده گسترده ای داشته باشد. این کاربردها می‌توانند موارد زیر باشند:

کتاب‌ها و مجلات

کتاب‌ها، روزنامه‌ها و مجلات می‌توانند در تیراژ بالا با استفاده از دستگاه‌های چاپ افست تولید شوند. این ویژگی باعث می‌شود که چاپ کیفیت خود را به هیچ وجه از دست ندهد و هر چه قدر هم که تیراژ بالاتر باشد، مقرون‌به‌صرفه تر خواهد بود و می‌توانید هزینه کمتری بپردازید.

اسناد شرکتی

از آن جایی که چاپ افست کیفیت بسیار بالایی دارد، می‌تواند تمامی اسناد و گزارشات شرکت‌ها را با جزییات دقیق نمودارها و تصاویر چاپ کند تا در جلسات شرکت‌های مختلف به کار گرفته شوند. از آن جایی که خوانایی این گزارش‌ها موضوع بسیار مهمی است، پس حتما باید روشی را برای چاپ انتخاب کنید که هیچ گونه خطا و افت کیفیت نداشته باشد.

کارت ویزیت

از آن جایی که هر نوع کاغذ و متریال می تواند در چاپ افست به کار برده شود، می­توانید کارت­های .ویزیت خود را نیز با آن­ها چاپ کنید.

موارد استفاده از چاپ افست

جمع‌بندی

همان طور که می‌دانید روش‌های مختلفی برای چاپ کاغذها و فایل‌ها وجود دارد. استفاده از هر کدام این روش‌ها بستگی به کارکرد مدنظر شما و میزان بودجه دارد. از آن جایی که ریسو و افست دو نوع چاپ محبوب و پرکاربرد هستند، بیشتر از بقیه چاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همینطور تفاوت چاپ ریسو و افست در چند مورد است که آن‌ها را در این مطلب بررسی کردیم. اگر به دنبال این هستید که تیراژ بالا را به چاپ برسانید، پس بهتر است که از چاپ افست استفاده کنید، زیرا هم قابلیت چاپ در تعداد بالا دارد و هم می‌تواند کتاب‌ها و کاغذها را با چند رنگ چاپ کند. این در حالی است که چاپ ریسو فقط یک رنگ و حداکثر دو رنگ دارد.

اما سرعت چاپ در ریسوگراف بسیار بالا است. تعداد چاپ‌های متوسط را می‌توانید در زیر پنج دقیقه انجام دهید. انتخاب هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خودشان را دارد و با توجه به نیازها و میزان بودجه ای که در اختیار دارید، مناسب‌ترین این روش‌های چاپ را می‌توانید انتخاب کنید. اگر باز هم نمی­دانید که کدام چاپ برای شما بهتر است، می توانید با مراجعه به صفحه اصلی سایت ارمغان گرافیک، با کارشناسان ما مشورت کنید تا روش مناسب خود را پیدا کنید. ما در ارمغان گرافیک، کاغذهای موردنظر شما را با هر روشی که مایل باشید چاپ خواهیم کرد.

 

سوالات متداول

۱. چاپ افست مخصوص تیراژ بالا است یا چاپ ریسو؟

از آن جایی که چاپ ریسو در تعداد رنگ جوهر و کاغذ محدودیت دارد، در نتیجه چاپ افست مخصوص تیراژ بالا خواهد بود.

 

۲. با کدام روش می‌توان در هزینه‌ها صرفه جویی بیشتری کرد؟

وقتی نوبت به چاپ یا کپی کردن بسیاری از موارد تکراری می‌رسد، چاپ ریسوگراف معمولاً (در هر صفحه) نسبت به دستگاه فتوکپی معمولی، چاپگر لیزری یا چاپگر جوهرافشان هزینه کمتری دارد.

 

۳. کدام روش در چاپخانه ­ها استفاده می شود؟

هر دو روش در چاپخانه­ها مورد استفاده قرار می­گیرند، اما چاپ افست به دلیل این که مناسب تیراژ بالا است، برای چاپخانه­ها کاربرد بیشتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *