وبلاگ

راهنمای استفاده از ریسوگراف

استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت چاپ باعث تولید و عرضه دستگاه‌های جدیده شده است. هر یک از دستگاه‌ها کاربرد منحصر‌به‌فردی دارند. چاپگر‌ها بر اساس مدل کاغذ مصرفی، فرایند چاپ و برخی موارد دیگر دسته‌بندی می‌شوند. چاپ ریسو یا چاپ ریسوگراف یکی از سیستم‌های بسیار محبوب در صنعت چاپ به حساب می‌آید. استفاده از این دستگاه کوچک ژاپنی بسیار آسان است. ترکیب دو فناوری اسکرین پرینتینگ و چاپ افست در تولید این چاپگر در افزایش سرعت، دقت یا کیفیت تصویر آن تاثیر فراوانی دارد.

چاپگر ریسوگراف چیست؟

ریسوگراف یکی از فناوری‌های چاپ است که شرایط برای چاپ تصاویر با‌کیفیت در تیراژ بالا را فراهم می‌کند. حدود ۴ دهه از عمر این محصول مقرون‌به‌صرفه ژاپنی می‌گذرد، با خرید آن می‌توانید تصویر خود را با کمترین هزینه چاپ کنید. سرعت فرایند چاپ در این دستگاه بسیار زیاد است در کوتاه‌ترین زمان به حجم بالایی از تصاویر پرینت‌شده دسترسی خواهید داشت.

ویژگی های چاپ ریسو

استفاده از فناوری‌های نوین: در این چاپگر از شابلون برای چاپ استفاده می‌شود؛ ابتدا شابلون با دقت تصاویر را اسکن می‌کند، بعد از اتمام فرایند چاپ، شما به یک تصویر با‌کیفیت و دارای جزئیات کامل دسترسی دارید.

  • چاپ نقطه‌ای رنگ: به دلیل محدود بودن تعداد جوهر‌های بکار رفته در چاپ ریسو، از رنگ‌های به صورت نقطه‌ای استفاده می‌شود. در چنین روشی، کنترل کیفیت رنگ با دقت بیشتری انجام خواهد شد. هم‌چنین، می‌توان برای ایجاد سایه در تصاویر از ترکیب چندین رنگ استفاده کرد.
  • سرعت و کارایی عالی: زمان لازم برای انجام عملیات چاپ در ریسوگراف بسیار کوتاه است. با انتخاب این محصل در وقت انرژی خود صرفه‌جویی می‌کنید.
  • طراحی زیبا: طراحی ظاهری پاپگ ریسو بسیار زیبا است. و از نظر ظاهری با سایر محصولات موجود در بازار تفاوت‌های اساسی دارد. استفاده از رنگ‌های زنده و چشم‌نواز در تولید این دستگاه، نقش کلیدی در افزایش زیبایی ظاهری آن بازی می‌کند.

ویژگی های چاپ ریسو

تفاوت ریسوگراف با سایر چاپگر‌ها

  • سرعت بالا: این چاپگر می‌تواند ۱۱۰۰۰ برگه را تنها در یک ساعت چاپ کند.
  • کیفیت بسیار عالی: تصویر پرینت‌شده با چاپگر ریسو در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار، کیفیت بالاتری داشته و یک‌دست هستند.
  • تنوع ابعاد برگه‌های چاپ شده: با چاپ ریسو می‌توان عملیات پرینت را روی برگه‌های یا ابعاد مختلف انجام داد.
  • قابلیت چاپ رنگی: با تعویض مخزن رنگ برای چاپ تصاویر رنگی با مشکل روبرو نمی‌شوید.
  • استفاده آسان و قابلیت اتصال به کامپیوتر: از طریق اتصالی ریسوگراف به PC می‌توان تمام تصاویر موجود در رایانه شخصی را کپی و چاپ کرد. به‌علاوه، برای استفاده از این چاپگر به مهارت، تخصص. دانش خاص نیاز ندارید.

نحوه عملکرد ریسوگراف چگونه است؟

با استفاده از این چاپگر می‌توانید انواع فرم‌های چاپ مانند تراکت یک رو، دو‌رو، سربرگ و سایر موارد را انجام دهید. برای استفاده از این چاپگر باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • اتصال به کامپیوتر

بعد از اینکه دستگاه با دقت به برق وصل شد؛ طبق اطلاعات موجود در دفترچه، آن را به کامپیوتر متصل کنید. از طریق بخش تنظیمات PC، باید چاپگر را با ن سینک کنید. ریسوگراف علاوه‌بر چاپ طرح برگ‌های از پیش تعیین‌شده می‌تواند عملیات پرینت تصاویر دارای متن دریافت‌شده از کامپیوتر را انجام دهد.

  • اتصال مرکب و مستر

ابتدا درب دستگاه را باز کرده و مخزن رنگ را در یک محفظه استوانه‌ای شکل قرار دهید. بعد از قرار دادن مرکب باید مخزن را در جهت معین بچرخانید. جهت چرخش مخزن مرکب در چاپ ریسو ه کمک فلش روی دستگاه مشخص شده است.

مستر نیز در قسمت کشو مانند نزدیک مخزن مرکب قرار می‌گیرد. ابتدا کشو را بیرون بکشید و مستر را از قسمت چیپست وارد دستگاه کنید. بعد از اینکه قفل نگهدارنده را محکم بستید، مقداری از ورقه‌های مستر را در سیار بالایی قرار داده و درب کشو را ببندید. هنگامی که درب کشو بسته می‌شود، مقداری از ورقه‌های مستر را به داخل می‌کشاند. نگران نباشید، این حالت عادی است. با مشاهده چنین حالتی متوجه می‌شوید فرایند نصب مستر را به‌درستی انجام داده‌اید.

  • جایگزین کردن مخزن رنگی

چاپگر ریسوگراف تنها برای چاپ تصویر سیاه و سفید به کار نمی‌رود. می‌توانید مخزن دارای مرکب سیاه را با یک مخزن رنگی تعویض کنید. فراموش نکنید که قیمت مخزن دارای مرکب رنگی بالاتر است. در این چاپگر قابلیت ترکیب رنگ وجود ندارد. پس، برای چاپ تصاویر رنگی ناچار به تعویض مخزن رنگ هستید. پرینت تصاویر رنگی با این دستگاه دشوار و زمان‌بر است. اما برای انجام این کار باید در زمان مناسب مخزن رنگ را عوض کنید.

نحوه عملکرد ریسوگراف چگونه است؟

مزایای استفاده از چاپگر ریسوگراف

با توجه به نوع چاپگر‌های موجود در بازار، چه دلیلی وجود دارد که خرید یا استفاده از ریسوگراف را توجیه می‌کند؟ مزیت‌های اصلی خرید این محصول عبارت است از:

  • عدم خمیده شدن کاغذ: در عملیات چاپ توسط داپلیکیشن یا ریسوگراف، کاغذ اصلی خمیده نمی‌شود. پس، تصویر نهایی بدون پیچش و کاملاً صاف است.
  • سازگاری بالا با محیط زیست: جوهر بکار‌رفته در چاپ ریسو از دانه سویا تهیه می‌شود، اگر بخشی از آن روی زمین بریزد هیچ آسیبی به محیط زیست یا موجودات نمی‌زند.
  • مقاومت جوهر آن در برابر رطوبت و نور: رنگ‌های این پرینتر در دسته محصولات روغنی قرار می‌گیرند. مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و رطوبت دارند. اگر ورقه‌های چاپ‌شده در معرض تابش نور خورشید یا تماس مستقیم با آب باشند رنگ و شکل آن‌ها تغییر نمی‌کند.
  • استفاده از سیستم چاپ سرد: چاپ سرد مهم‌ترین عامل در افزایش سرعت خشک‌شدن جوهر بوده است؛ پس، جوهر به‌هیچ‌عنوان پخش نمی‌شود. به‌علاوه، استفاده از این سیستم نقش مهمی در کاهش میزان مصرف انرژی دارد.

کاربرد‌های رایج ریسوگراف

این چاپگر کاربرد‌های بسیار متنوعی دارد. محدودیتی برای استفاده از آن در مکان‌های مختلفی وجود ندارد. استفاده از ریسوگراف در مدارس، اداره‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و تبلیغاتی بسیار رایج است. برای بیان سایر کاربرد‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از چایخانه‌ها و صنایع چاپ و نشر
  • مراکز و ادارات صادر‌کننده فاکتور و موارد مشابه
  • محیط‌های فرهنگی مانند سینما‌ها و مکان‌های گردشگری برای چاپ بلیط

کاربرد‌های رایج ریسوگراف

جمع بندی:

ریسوگراف هم مانند دستگاه فتوکپی کار می‌کند، اما با صفحه رنگی که در آن قرار داده شده است، هم قادر است تعداد صفحات بالایی را در دقیقه چاپ و هم سرعت بسیار زیادتری دارد.  استفاده از چاپ فوری ریسو هزینه‌های بسیار کم‌تری نسبت به سایر روش‌ها دارد. علاوه‌بر آن بهترین و ایده‌آل‌ترین روش برای چاپ تراکت، روزنامه، جلد کتاب و… شناخته می‌شود. این روش به طور گسترده در محیط‌هایی که به کپی‌برداری در حجم بالا احتیاج دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از چاپ ریسوگراف علاوه‌بر داشتن سرعت بسیار بالا، ارزان و اقتصادی است.

در نظر داشته باشید که تمام فاکتورها و قبض هایی که در ارمغان گرافیک با چاپ ریسو یا چاپ افست به چاپ رسیده‌اند، از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. 

سوالات متداول

آیا می‌توان از ریسوگراف برای چاپ تصاویر رنگی استفاده کرد؟

بله، با تعویض مخزن رنگ می‌توان این کار را انجام داد، اما نسبتا زمان‌بر خواهد بود.

چرا استفاده از چاپ ریسو مقرون‌به‌صرفه است؟

در هر ساعت می‌توان 11000 برگه را پرینت گرفت، امکان اجرای عملیات چاپ را روی ورقه های دارای ابعاد مختلف فراهم است، جوهر این چاپگر مقاومت بالایی در برابر نور و رطوبت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *