وبلاگ

ویژگی های یک هدایای تبلیغاتی خاص چیست؟

ویژگی های یک هدایای تبلیغاتی خاص چیست؟

تصور کنید قرار است یک رویداد بزرگ برگزار کنید که مخاطبان هدف شما در آن شرکت خواهند کرد. ماه‌ها صرف برنامه‌ریزی برای ایجاد تجربه مشتری ایده‌آل می‌کنید تا مشتریان همه‌چیز را درباره برند شما بیاموزند، آگاهی آن‌ها نسبت به برند افزایش یابد و اعتماد و وفاداری‌شان جلب شود. هدف شما، شناساندن برند به مخاطبان و به دست آوردن مشتریان جدید است؛ اما چگونه می‌توانید کاری کنید که مشتریان حتی پس از پایان رویداد، تجربه مثبتی که با برندتان داشتند را به خاطر بسپارند؟

چگونه خود را از سایر رقبایی که مخاطبان در رویدادهایشان شرکت می‌کنند متمایز خواهید کرد؟ اینجاست که هدایای تبلیغاتی به کارتان می‌آیند. در این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که هدیه تبلیغاتی به چه معناست و ویژگی های یک هدایای تبلیغاتی خاص چیست.

هدیه تبلیغاتی چیست؟

هدیه تبلیغاتی چیست؟

هدایای تبلیغاتی اقلامی هستند که نام، لوگو یا شعار شرکت روی آن‌ها چاپ شده و به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کم با هدف بازاریابی یا تبلیغ یک برند، میان مخاطبان هدف آن توزیع می‌شوند. معمولاً شرکت‌ها این هدایا را در نمایشگاه‌های تجاری، رویدادها، به عنوان یک کمپین بازاریابی خلاقانه یا به عنوان یک هدیه شرکتی استفاده می‌کنند. محبوب‌ترین انواع هدایای تبلیغاتی عبارتند از گلدان تبلیغاتی، ماگ یا لیوان، خودکار، تی‌شرت، سررسید و غیره.

کاربرد و ویژگی های هدیه تبلیغاتی

استفاده استراتژیک از هدایای تبلیغاتی (برای مثال با ایجاد یک کمپین بازاریابی حول محور آن‌ها یا تطبیق آیتم با تم یا موضوع یک رویداد) می‌تواند به شما در افزایش سرنخ‌ها، فروش، وفاداری مشتری و آگاهی از برند کمک کند؛ اما کاربردها و ویژگی هدیه تبلیغاتی خوب چیست؟ در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

کاربرد و ویژگی های هدیه تبلیغاتی

۱. بهتر از کارت ویزیت عمل می‌کند

هدایای تبلیغاتی به کمپین‌های بازاریابی ویژگی منحصربه‌فرد و خلاقانه‌ای می‌بخشند. هدایا و محصولات بسیاری وجود دارند که می‌توانید نام و اطلاعات شرکتتان را روی آن‌ها چاپ کنید. با اینکه کارت ویزیت همیشه کاربرد خودش را دارد، هدایای تبلیغاتی در زمینه بازاریابی و جذب مشتری بهتر عمل می‌کنند. این هدایا تا مدت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و روی میز مشتری یا هر جای دیگر به نمایش گذاشته می‌شوند، می‌توانند مطابق با بازار هدف مد نظر شما طراحی شوند و کسب و کارتان را به مخاطبان بشناسانند.

۲. بین شما و رقبایتان تمایز ایجاد می‌کند

از آنجایی که هدایای تبلیغاتی منحصربه‌فرد هستند، به شرکت شما کمک می‌کنند تا از رقبا متمایز شود و مشتریان پس از دیدن لوگوی شما، فوراً برندتان را شناسایی کنند. این یکی از ویژگی های یک هدایای تبلیغاتی خاص به شمار می‌رود. اگر هدیه‌ای که می‌دهید کاربردی و مفید باشد، مشتریان مرتباً آن را می‌بینند و هر زمان که از آن استفاده می‌کنند به فکر شما می‌افتند. جالب است بدانید ۸۵ درصد از مردم پس از دریافت یک هدیه تبلیغاتی، محصولات شرکت تبلیغ‌کننده را می‌خرند.

۳. یک ابزار بازاریابی مقرون به صرفه است

در مرحله برندینگ و ایجاد آگاهی از برند در میان مخاطبان، هدایای تبلیغاتی در مقایسه با سایر اشکال محبوب بازاریابی (به ویژه رسانه‌ها) مقرون به صرفه‌تر هستند. از آنجا که لوگو و اطلاعات شرکت شما روی این هدایا چاپ می‌شود، می‌توان آن را نوعی تبلیغات دهان به دهان حساب کرد زیرا افراد دیگر با مشاهده محصول، با برند شما آشنا می‌شوند.

۴. به افزایش سرنخ و فروش محصولات کمک می‌کند

هدایای تبلیغاتی فراتر از ابزارهای برندینگ هستند؛ درواقع آن‌ها به تولید سرنخ و افزایش فروش نیز کمک می‌کنند. ثابت شده است که این اقلام، تأثیر طولانی‌مدت بر روی مشتریان می‌گذارند. در واقع جالب است بدانید از هر ۱۰ نفر، ۶ نفر هدایای تبلیغاتی که دریافت کرده‌اند را تا دو سال نگه می‌دارند!

ویژگی های یک هدایای تبلیغاتی خاص چیست؟

اکنون که می‌دانیم هدیه تبلیغاتی چیست و چه کاربردهایی برای کسب و کار شما دارد، می‌توانیم به ویژگی های یک هدایای تبلیغاتی خاص بپردازیم. اگر می‌خواهید هدیه‌ای که به مخاطب خود اهدا می‌کنید بیشترین تأثیر را بر او داشته باشد، ویژگی‌های زیر را مد نظر قرار دهید:

ویژگی های یک هدایای تبلیغاتی خاص چیست؟

۱. تأثیرگذار بودن هدیه

در هدایای تبلیغاتی همه‌چیز به تأثیرگذاری و تصوری که از برند شما در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، بستگی دارد. تعداد دفعاتی که برند شما توسط مشتریان بالقوه دیده می‌شود، مستقیماً بر قیمت نهایی تأثیر می‌گذارد.

چه هدیه تبلیغاتی شما چیزی باشد که مخاطب هر روز آن را روی میزش ببیند یا چیزی مثل تی‌شرت باشد که روزانه توسط ده‌ها نفر دیگر مشاهده شود، باید هدیه‌ای برجسته و خاص انتخاب کنید که تأثیری ماندگار بگذارد. بر ارائه خدمات مشتری مثبت تأکید زیادی داشته باشید. هدیه‌ای به مخاطبان خود بدهید که تا مدت‌ها بتوانند از آن استفاده کرده و به آن افتخار کنند. هدیه تبلیغاتی باید در مخاطب احساس همدلی و صمیمیت با برند ایجاد کند.

با رعایت این اصل، مدام کسب و کارتان به مخاطب یادآوری می‌شود و زمانی که به خدمات شما نیاز دارد به شما مراجعه خواهد کرد. البته با اقلام کوتاه‌مدت نیز می‌توانید تأثیر ماندگاری بر مخاطبان خود بگذارید؛ برای مثال با ارائه مواد غذایی حامل لوگویتان در رویدادی که در آن شرکت‌کنندگان گشنه یا تشنه می‌شوند (برای مثال، مسابقات دو میدانی یا فوتبال).

۲. کیفیت و متریال هدیه

یکی دیگر از ویژگی های یک هدایای تبلیغاتی خاص که باید مورد توجه قرار دهید، کیفیت و جنس هدیه است. اقلامی که به مخاطبان خود هدیه می‌دهید باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا به مخاطب نشان دهند که شما برای او ارزش قائل هستید. این یک نکته واضح به نظر می‌رسد، اما بسیاری از شرکت‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها آن را نادیده می‌گیرند.

به خاطر داشته باشید که هدیه تبلیغاتی، نماینده فیزیکی کسب و کار شما است و بر ذهنیت مصرف‌کننده از برندتان تأثیر می‌گذارد. اگر هدیه تبلیغاتی کیفیت پایینی داشته باشد، تأثیر بدی بر شهرت و وجهه شرکت شما خواهد گذاشت؛ بنابراین، کیفیت چیزی نیست که بتوانید به خاطر پایین آوردن هزینه‌ها از آن بگذرید. هدف نهایی شما باید این باشد که هدیه تا جای ممکن نزد مخاطب بماند و مورد استفاده قرار گیرد. این تنها در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که هدایای بادوام و باکیفیتی ارائه دهید.

کیفیت و متریال هدیه

۳. مرتبط بودن هدیه

یک ویژگی هدایای تبلیغاتی خاص که آن‌ها را نزد مخاطبان جذاب‌تر می‌کند، مرتبط بودن هدیه است. یک هدیه تبلیغاتی مرتبط به شما کمک می‌کند به طور موثرتری با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، اگر مخاطبین هدف شما مربوط به صنعت سلامت هستند، می‌توانید به آن‌ها جعبه‌های قرص هفتگی یا روزانه‌ای بدهید که لوگویتان رویشان چاپ شده باشد. اگر مخاطبان شما والدین یا کودکان مدرسه‌ای هستند، می‌توانید به آن‌ها کیف، جامدادی یا قمقمه حاوی لوگویتان را بدهید.

هنگام تصمیم‌گیری در مورد هدایای تبلیغاتی، روی ایجاد روابط شخصی تمرکز کنید. برای این کار باید کاملاً از سیاست‌های شرکت و تمایلات مخاطبان هدف خود آگاه باشید.

۴. زیبایی ظاهری هدیه

حتی اگر هدیه تبلیغاتی شما تمام ویژگی های یک هدایای تبلیغاتی خاص را داشته باشد اما نتواند از نظر زیبایی ظاهری نظر مخاطبان را جلب کند، تمام تلاش‌هایتان به هدر می‌رود. محصولی که به خوبی طراحی نشود توجه مخاطبان را به خود جلب نخواهد کرد، حتی اگر بسیار کاربردی، مفید و باکیفیت باشد.

از رنگ گرفته تا فونت، همه‌چیز باید به درستی انتخاب شود تا هدیه تبلیغاتی اهداف بازاریابی شما را برآورده کند. اگر محصولی جذاب باشد و سطح کنجکاوی را افزایش دهد، مخاطب به احتمال زیاد آن را نزدیک خود نگه می‌دارد و از آن استفاده می‌کند. این امر به ویژه در مورد هدایای پوشیدنی از جمله تی‌شرت و کلاه صادق است.

بنابراین، طراحی و دوام هدایای تبلیغاتی باید با نیازهای مخاطبان هدف شما هماهنگ باشد. به عنوان مثال، اگر مخاطبین هدفتان کودکان هستند، هدایایی که به آن‌ها می‌دهید باید رنگارنگ و پر زرق و برق باشند. اگر نوجوانان را هدف قرار می‌دهید، مطمئن شوید که هدایای تبلیغاتی شما با علایق آن‌ها مطابقت دارند؛ برای مثال می‌توانید از پاوربانک، هدفون بلوتوث، محصولات دیجیتال و غیره استفاده کنید.

۵. کاربردی بودن

اگر نمی‌خواهید سرمایه گران‌بهای خود را صرف خرید کالایی کنید که مخاطب بلافاصله آن را دور می‌ریزد، باید مطمئن شوید که او واقعاً از هدیه شما استفاده خواهد کرد. برای این منظور بسیار مهم است که درباره نیازها و ترجیحات بازار تحقیق کنید. دریابید که مخاطبان شما به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند، ارزش‌هایشان چیست، وقت خود را چگونه می‌گذرانند و غیره.

پس از تحقیق درباره این موارد، می‌توانید یک لیست کوچک از هدایای کاربردی برای مخاطبان هدفتان ایجاد کنید و به مرور اقلامی که کمتر کاربردی هستند را از لیست خط بزنید تا در نهایت به یک کالا برسید که مخاطبان شما دوست دارند از آن استفاده کنند. از محصولات الکترونیکی گرفته تا اقلام آشپزخانه، هدیه‌ای که به مخاطبان خود می‌دهید می‌تواند هر چیزی باشد. فقط اطمینان حاصل کنید که این هدیه برای مخاطب کاربردی است.

هدایای کاربردی برای مخاطبان هدفتان

سخن پایانی

در این مقاله به ویژگی های یک هدایای تبلیغاتی خاص پرداختیم و نتیجه گرفتیم که یک هدیه تبلیغاتی خوب و اثرگذار باید کاربردی، از نظر ظاهری جذاب و زیبا، باکیفیت و مرتبط با مخاطبان هدف باشد. با داشتن تمام این ویژگی‌ها، مخاطبان هدفتان هدایایی که از شما دریافت کرده‌اند را به خانه می‌برند و تا مدت‌ها از آن استفاده می‌کنند. این هدیه مدام در معرض دید آن‌ها خواهد بود و هر زمان که به محصولات یا خدمات شما نیاز داشته باشند، با شرکتتان تماس می‌گیرند. در این صورت، می‌توانید بگویید کمپین بازاریابی و هدایای تبلیغاتی شما موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

سوالات متداول

✅مزایای یک هدیه تبلیغاتی خوب چیست؟

هدایای تبلیغاتی خوب مزایای فراوانی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به هزینه مقرون به صرفه، افزایش آگاهی از برند، افزایش وفاداری مشتری، تولید سرنخ‌های بیشتر، ایجاد تمایز بین برند شما و رقبا و بسیاری از مزایای دیگر اشاره کرد.

✅اولین هدیه تبلیغاتی در چه سالی اهدا شد؟

تاریخچه اولین هدیه تبلیغاتی به سال ۱۷۸۹ برمی‌گردد؛ زمانی که جورج واشینگتن در انتخابات آمریکا شرکت کرده بود و از پیکسل‌های تبلیغاتی برای جلب رأی استفاده می‌کرد.

✅جدیدترین و خاص‌ترین نوع هدایای تبلیغاتی چیست؟

جدیدترین نوع هدایای تبلیغاتی که اخیراً بسیار محبوب شده‌اند، گلدان‌های تبلیغاتی هستند که می‌توانید نام، لوگو و سایر اطلاعات شرکت خود را روی آن‌ها چاپ یا حک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *