وبلاگ

انواع کاغذ چاپ و نحوه تشخیص آن

کاغذ چاپ

از نوشتن یادداشت، بسته بندی یک هدیه، تا تحویل گرفتن رسید ما را متوجه این موضوع می‌کند که دنیای عظیم کاغذ بخش مهمی از زندگی ما است، حتی در این عصر دیجیتال باز هم نیاز به کاغذ در زمینه های بسیار زیادی احساس می‌شود. کاغذ وسیله ای است که برای فعالیت هایی مانند نوشتن، چاپ و بسته بندی استفاده می شود. کاغذ یک محصول همه کاره است که معمولاً از درختان به دست می آید. هر کاغذی کیفیت خاص خود را دارد که می تواند برای کارهای مختلفی مفید باشد. کیفیت کاغذ به همان اندازه مهم است که برخی از کاغذها می توانند پایداری و برخی عمر کمتری دارند.

انواع مختلفی از کاغذ بر اساس اندازه و ضخامت وجود دارد. شناخت اینکه چند نوع کاغذ داریم به شما کمک می کند تا کاغذ مناسبی را برای استفاده شخصی خود، چاپگر یا سفارش کاغذ شرکت خود انتخاب کنید. در این مقاله به شما آموزش شناخت انواع کاغذ و مقوا در چاپ و بسته بندی را می‌دهیم تا بتوانید پس از خواندن این مطلب انواع کاغذ چاپ را بشناسید و در پایان مقاله انتخاب درستی داشته باشید.

چند نوع کاغذ داریم

امروزه کاغذ در انواع و اندازه‌های مختلف در بازار موجود است که ویژگی‌ها و عملکرد آن‌ها متفاوت است. انتخاب این‌که از کدام  برای چاپ و کدام یک برای کارهای خاص استفاده کرد می‌تواند دشوار باشد. حتی زمانی که با ابعاد و سایز کاغذ آشنا می‌شوید، وزن‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. کاغذ برای انواع مواد چاپی، از کتاب تمرین گرفته تا دایره المعارف ها استفاده می شود.

نوع کاغذ با توجه به استفاده نهایی و طول عمر محصول متفاوت است. امروزه انواع مختلفی از کاغذ در جهان وجود دارد که علاوه بر استفاده برای چاپ و انتشار، از آن‌ها برای محافظت و بسته بندی سایر کالاها و تزئینات نظیر پاکت عکاسی نیز استفاده می شود.

آشنایی با انواع کاغذ و کاربردها

اگربرای سوال هم سوال پیش آمده که چند نوع کاغذ داریم؟ در ادامه به سوال شما پاسخ می‌دهیم: کاغذ انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربردها و مزایای متفاوتی دارند. در اینجا برخی از محبوب ترین انواع کاغذ آورده شده است تا آموزش شناخت انواع کاغذ و مقوا در چاپ و بسته بندی را در اختیار شما قراردهیم.

چند نوع کاغذ داریم

کاغذ تحریر (writing Paper)

کاغذی است که بسیار رایج است و در دو نوع اندود شده و اندود نشده تولید می‌شود که اندود نشده آن در ایران عرضه می‌شود. کاغذهای تحریر عموماً برای سربرگ‎ها و سیستم‌های ارتباطی استفاده می شوند، اما می توانند برای آگهی‌های تبلیغاتی، سررسیدها، مجله یا هر پروژه دیگری که در آن کاغذ سبک وزن مناسب است مورد استفاده قرار بگیرند. از ویژگی‌ بارز این کاغذ می‌توان به چاپ بر روی دو طرف کاغذ بدون نشت کردن جوهر اشاره کرد.

کاغذ و مقوای گلاسه (coated Paper)

مقوای گلاسه نوعی مقوای ضخیم با روکش کاغذ که از 3-4 لایه تشکیل شده است و وزن آن به طور کلی نسبتا بالا، ضخیم  و مقاوم در برابر ترکیدگی است. این کاغذ جوهر را به سرعت و یکنواخت جذب می‌کند به همین دلیل در صنعت چاپ بیشتر از انواع کاغذ چاپ کاربرد دارد و بهترین کاغذ اندود شده به حساب می‌آید که به صورت مات، براق یک رو و دو رو تولید می‌شود. کاغذ گلاسه اغلب برای چاپ‌های ارزشمند، مجلات، کتاب، کارت ویزیت و… کاربرد دارد.

کاغذ بالکی (Bulky Paper)

کاغذ بالکی به دلیل اینکه در مکانیزم تولید آن از ماده شیمیایی استفاده نشده است به کاغذ سبز نیز شهرت دارد. قطر این کاغذ نسبت به کاغذهای معمولی بیشتر است و رنگ مایل به کرم دارد. کاغذ بالک به دلیل ضخامت و سبکی که دارد برای چاپ کتاب‌های ضخیم و کم حجم مناسب است.

کاغذ و مقوای پشت طوسی یا پشت سفید

این مقوا در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می‌شود و دارای چندین لایه است که هر چه ضخیمتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار می‌باشد. مقوا پشت طوسی به دلیل کیفیت بالاتری که نسبت به مقوا پشت سفید دارد در صنایع بسته بندی مختلفی مانند صنایع شوینده، شیرینی، دستمال کاغذی و … کاربرد دارد. حائز اهمیت است که بر روی مقوا پشت سفید چاپ به راحتی و با کیفیت بالا بدون پخش شدن انجام می‌شود.

کاغذ و مقوای کرافت (Kraft Paper)

ساختار این کاغذ بسیار مقاوم و انعطاف پذیر است. این مقوا در انواع گوناگونی تولید شده و دارای رنگ بندی سفید و قهوه ای است که در صنعت بسته بندی کارایی بالایی دارد. از کاربردهای آن می‌توان به بسته بندی، جعبه، کارتن ، کیف و … اشاره کرد. امروزه در فروشگاه‌های مواد غذایی از مقوای کرافت در ابعاد مختلف بسیار استفاده می‌شود.

کاغذ و مقوای کرافت

کاغذ روزنامه News Paper) )

کاغذ روزنامه ارزان‌ترین کاغذ موجود است که دوام پایینی دارد و از خمیر چوب آسیاب شده تولید می‌شود. این کاغذ به دلیل این‌که بی دوام است و پس از مدتی که در مقابل نور خورشید قرار بگیرد زرد و پوسیده می‌شود، مورد استفاده روزنامه‌ها و برخی مجلات قرار می‌گیرد. کاغذ روزنامه جوهر را به خوبی جذب می‌کند و برای چاپ بسیار مناسب است.

کاغذ مکانیکی( (Mechanical Printing

کاغذ مکانیکی در مقایسه با کاغذ روزنامه از کیفیت بالاتری برخوردار است. زیرا درصد خمیر شیمیایی آن را افزایش داده اند و هر چه خمیر شیمیایی بیشتر باشد کیفیت کاغذ مطلوب‌تر می‌شود، اما از طرفی باعث تغییر رنگ کاغذ شده است.

کاغذ شیمیایی Wood Free Printing))

در این نوع کاغذ درصد خمیر چوب بسیار پایین است و حدود 90 درصد خمیر شمیایی استفاده می‌شود. به همیین منظور از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار است. قابلیت چاپ پذیری بالایی دارد و برای چاپ انواع کتاب، سربرگ ادرات و کارهای تجاری و … استفاده می‌شود.

کاغذ پوستر (MG Poster)

کاغذ پوستر را از کاغذهای بازیافتی تهیه می‌کنند که دارای یک سطح صاف و یک سطح زبر می‌باشد. این کاغذ به صورت حلقه و به صورت ورق در بازار عرضه می‌شود و همان‌ظور که از نامش پیدات برای تهیه پوستر استفاده می‌شود. اما امروزه برای بسته بندی محصولات مختلف نیز از این محصول استفاده می‌کنند.

کاغذ جلد (Cover Paper)

کاغذ زخیم و بادوام است که قابلیت تا شدن را دارد. این کاغذ باید از استحکام بالایی برخوردار باشد تا بتواند از کاغذهای و صفحات درون کتاب محافظت کند. از کاغذ جلد در مواردی چون جلد کتاب، دفتر، کاتالوگ‌ها و … استفاده می‌شود.

انواع کاغذ چاپ عکس

کاغذ چاپ اگر بخواهیم به سادگی توضیح دهیم، کاغذی است که برای چاپ طراحی شده است، با این حال، برخی از مردم در مورد اینکه آیا کاغذ چاپ همان کاغذ کپی است، سردرگم هستند. به طور کلی می‌توان گفت که کاغذ کپی عمدتاً برای چاپ روزمره استفاده می شود و کاغذ چاپگر معمولاً برای چاپ تصاویر یا اسنادی که نیاز به کیفیت کمی بالاتر دارند استفاده می شود. اکنون که تفاوت بین کاغذ چاپ و کاغذ کپی را می دانید، بیایید معیارهای اصلی آن را بررسی کنیم.

  • نوع پرینتر: معیار اصلی انتخاب پرینتر است که هر چه جدیدتر باشد، عکس‌های باکیفیت و مطلوب‌تری را چاپ می‌کند.
  • جوهر پرینتر: سعی کنید از جوهرهای که دوام رنگ آن‌ها بالاست استفاده کنید، زیرا اگر بی کیفیت باشد عکس چاپ شده پس از مدتی رنگ خود را از دست می‌دهد.

بهترین کاغذ چاپ عکس

کاغذ عکاسی

باید با انواع کاغذ چاپ آشنا باشید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. در ادامه با انواع کاغذ چاپ آشنا می‌شوید:

کاغذ مات

کاغذ مات معمولی رایج ترین نوع کاغذی است که برای چاپ عکس استفاده می شود. به جهت قیمت مناسب و کیفیت بالایی که دارد  برای اکثر کارهای چاپی مناسب است و مورد استقبال خانواده‌های ایرنی قرار گرفته است. این کاغذ براق نیست و به دلیل بافت ماتی که دارد به جذب جوهر و خشک شدن سریع آن کمک می کند تا از لکه و لکه شدن عکس بتوانید جلوگیری کنید. این کاغذ عکس باید دور از نور مستقیم و در آلبوم قرار بگیرد زیرا ماندگاری نسبتا کمی دارد. همچنین به دلیل کنتراست پایینی که دارد تمامی جزییات در این عکس مشخص است و این کاغذ برای عکس‌های باکیفت بالا مناسب می‌باشد.

کاغذ براق

این کاغذ را می توان برای چاپ عکس یا تصاویر سریع استفاده کرد، اما زمان خشک شدن آن بسیار بیشتر از کاغذ معمولی است، بنابراین در صورت استفاده نادرست ممکن است لکه هایی بر روی عکس ایجاد شود. این کاغذ عکس در نور شدید قرار بگیرد، درخشش آن ممکن است در دیدن عکس با مشکل روبرو شوید. اما باید در نظر بگیرید به دلیل براقیتی که دارد می‌توانید عکس‌های با کیفیت پایین را نیز بر روی این کاغذ چاپ کنید.

کاغذ سیلک

این کاغذ برای چاپ عکس استفاده می‌شود و بفت جلو و پشت آن متفاوت است. به صورتی که یک طرف براق و طرف دیگر مات است و ضخیم‌تر از انواع کاغذ چاپ می‌باشد. کاغذ سیلک نوعی کاغذ مات باکیفیت است، به دلیل بافت لطیفی که دارد به آن کاغذ ابریشمی نیز می‌گویند. کنتراس این کاغذ بسیار بالاست و برای چاپ عکس روی شاسی بسیار مناسب می‌باشد. از محاسن کاغذ سیلک این است که ماندگاری و دوام بالایی دارد و می‌توان آن را لمس کرد تا ضخامت کاغذ را حس کنید، بدون آن‌که اثر انگشت به جای بماند.

کاغذ متالیک

چاپ متالیک د یک جلوه مرواریدی در کاغذ ایجاد می‌کند که درخشندگی لوکسی به تصاویر شما می بخشد. روکش نقره تقریباً جلوه ای سه بعدی ایجاد می کند و به عکس های شما گرما و عمق می دهد که هیچ کاغذ دیگری نمی تواند و همین امر موجب می‌شود عکاسان به چاپ های متالیک علاقمند شوند. کاغذ متالیک نیز واقعا بادوام است و در برابر پارگی و پیچ خوردگی مقاوم است. اگرچه باز هم اثر انگشت می تواند مشکل ساز باشد. اما عکس‌هایی که با روکش نقره چاپ می‌شوند به‌طور باورنکردنی مشخص و واضح هستند، اما از آنجایی که کاغذ متالیک کمی درخشان است، بهتر است بر روی شاسی چاپ شود.

چطور بهترین کاغذ چاپ عکس را انتخاب کنم

بهترین توصیه ای که می توانم به شما بدهم این است که اگر برای اولین بار در مورد انواع کاغذ عکس تصمیم می گیرید، چند نمونه عکس چاپ شده بر روی انواع مختلف کاغذ تهیه کرده و مدتی را صرف مطالعه و مقایسه آنها کنید. کاغذ درخشنده و متالیک را به دست آورید و فکر کنید کدام مناسب تجارت شما است. با توجه به کاری که تولید می کنید و نوع مشتریانی که تصاویر را برای آنها چاپ می کنید، بهترین کاغذ چاپ عکس را باید انتخاب کنید. اما در نظر داشته باشید که انواع کاغذ چاپ را بشناسید و در مورد آن‌ها مطالعه کنید تا بهترین کاغذ چاپ عکس را انتخاب کنید.

بهترین کاغد چاپ عکس

سایر کاغذهای چاپ عکس کدامند

همان‌طور که تا اینجا مقاله اشاره داشتیم، انواع کاغذ چاپ وجود دارد که هر کدام دارای نکات مثبت و منفی هستند. افراد بسته به نیاز خود از انواع کاغذ عکس استفاده می کنند. به خاطر داشته باشید یک نوع کاغذ ممکن است برای چاپ های سیاه و سفید خوب به نظر برسد، نوع دیگر ممکن است برای انواع خاصی از چاپ های رنگی و غیره خوب به نظر برسد. چهار نوع کاغذ عکس وجود دارد: کاغذ براق، کاغذ مات، کاغذ سیلک و کاغذ متالیک.

کاغذ براق،ظاهری شیک، به علاوه ارزان است، به همین دلیل است که اغلب آلبوم های عکس معمولی پر از چاپ های براق پیدا می کنید. کاغذ مات به لطف روکش بافت دار ظاهری بسیار زیبا دارد و اغلب برای نمایش حرفه ای استفاده می‌شود. کاغذ سیلک بین این دو گزینه قرار دارند، با حفظ رنگ‌های زنده، روکش صاف و درخشندگی خیره‌کننده را ارائه می‌دهد.

یکی از بهترین خدماتی که موسسه ارمغان گرافیک برای مشتریان عزیز خود عرضه می‌کند، خدمات چاپ ریسوگراف است  و تمام مراحل چاپ (ریسو یا افست)،  توسط مجموعه ارمغان گرافیک برای شما در کمترین زمان ممکن انجام شود.

سخن پایانی

کاغذها بخشی از زندگی ما هستند، زیرا ما اغلب از کاغذ در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم.  کاغذها در انواع مختلف، ضخامت، اندازه‌های مختلف وجود دارند، بنابراین انتخاب کاغذ مناسب برای کار یا چاپ می تواند فرآیندی پیچیده باشد. به همین دلیل است که به بررسی انواع کاغذ چاپ پرداختیم و این‌که چند نوع کاغذ داریم را مورد بررسی قرار دادیم. شما می‌توانید بر اساس اطلاعات که ازاین مقاله بدست آورده اید با در نظر گرفتن نیازتان کاغذ مصرفی خود را انتخاب کنید و چاپی منحصر به فرد داشته باشید و برای ما کامنت بگذارید که کدام کاغذ از نظر شما بهتراست و آن را برای چاپ انتخاب می‌کنید.

سوالات متداول

کاغذی بین دو کاغذ دیگر که برای کپی برداری استفاده میشود

کاغذ کاربن، کاغذی است که یکی از سطوح آن با مرکب خشک‌شده یا رنگدانه پوشش داده شده است و برای کپی‌برداری استفاده می‌شود.

 چند نوع کاغذ عکس برای چاپ وجود دارد؟

4 نوع مختلف کاغذ برای چاپ عکس تولید می‌شود که بستگی به نیاز شما دارد که کدام را انتخاب کنید.

 آیا می‌توان از کاغذ کپی برای چاپگر استفاده کرد؟

کاغذ کپی عمدتاً برای چاپ روزمره استفاده می شود و کاغذ چاپگر معمولاً برای چاپ اسناد با تصاویر یا اسنادی که نیاز به کیفیت کمی بالاتر دارند استفاده می شود.

 معیارهای اصلی برای چاپ عکس باکیفیت چیست؟

معیار اصلی برای عکس باکیفیت انتخاب مناسب پرینتر، جوهر و نوع کاغذ است که تاثیر بسیاری بر مطلوب شدن عکس می‌گذارد.

 چرا وزن انواع کاغذ چاپ مهم است؟

زیرا هر چه گرماژ یا وزن کاغذ بیشتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است که برای جلد کتاب از وزن بالتر و برایصفحات آن از وزن پایین‌تر استفاده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *