وبلاگ

تفاوت های اصلی شماره زن دستی و اتوماتیک

شماره زن

یکی از مسائلی که امروزه مشتریان به آن اهمیت زیادی می‌دهند، آگاهی از تاریخ انقضا، محتویات و سایر اطلاعات یک محصول است. در سال‌های اخیر اهمیت زندگی سالم و استفاده از محصولات بی‌خطر و بهداشتی افزایش یافته و به همین دلیل، تمامی تولیدکنندگان باید اطلاعات مربوط به محصولات خود را به صورت کاملاً شفاف و واضح در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند. تاریخ تولید، تاریخ انقضا و شماره سریال محصول از جمله اطلاعات مهمی هستند که باید روی بسته‌بندی آن درج شوند. برای این کار، دستگاه شماره ‌زن مورد استفاده قرار می‌گیرد که انواع مختلفی دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با تفاوت های شماره زن دستی و اتوماتیک آشنا شویم.

شماره زنی یعنی چه؟

یکی از فرآیندهای مهمی که باید بلافاصله بعد از بسته‌بندی کالاهای تولیدشده انجام گیرد، درج تاریخ تولید، تاریخ انقضا و شماره سریال محصول روی بسته‌بندی آن است. عمل شماره ‌زنی یا تاریخ‌زنی نیز همین است؛ درج اعداد تاریخ، شماره سریال و سایر اعداد به وسیله دستگاه شماره ‌زن. یکی از بهترین مثال‌ها برای چنین موضوعی نگاه به فاکتور خرید محصولاتی است که آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری می‌کنید؛ مطمئنا در گوشه فاکتور این محصولات می‌توانید شماره قرمز رنگ و برجسته‌ای را مشاهده کنید.

دستگاه شماره ‌زن، سیستم ساده‌ای است که پس از بسته‌بندی محصول برای درج تاریخ تولید، تاریخ انقضا و سایر اطلاعات روی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه انواع مختلفی دارد که به صورت کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته اتوماتیک و دستی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه با انواع شماره زن بیشتر آشنا می‌شویم.

شماره زنی یعنی چه؟

شماره زن دستی چیست؟

دستگاه شماره ‌زن یا تاریخ‌زن دستی از ساده‌ترین و قدیمی‌ترین تکنولوژی چاپ اطلاعات استفاده می‌کند. این دستگاه به دلیل قیمت مناسب و بازده نسبتاً کمی که دارد، بیشتر در واحدهای تولیدی با حجم پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل فرآیند مکانیکی چاپ روی فاکتور یا محصولات، به این دستگاه تاریخ‌زن حرارتی مکانیکی نیز گفته می‌شود. یکی از تفاوت های شماره زن دستی و اتوماتیک، نحوه کار آن‌هاست.

دستگاه شماره ‌زن دستی به کمک ریبون، فشار و حرارت اطلاعات را چاپ می‌کند. نحوه کار آن بدین شکل است که حروف و اعداد در محفظه مخصوص چیده شده و زیر دستگاه نصب می‌شوند. ریبون چاپ نیز در جای مخصوص خود قرار گرفته و از زیر شابلون حروف و اعداد عبور می‌کند. با هر بار کشیدن دسته به پایین، دستگاه گرم شده و اطلاعاتی که در شابلون چیده‌اید روی کاغذ، فاکتور یا حتی بسته بندی محصول مورد نظر چاپ می‌شود.

شماره زن دستی چیست؟

ویژگی های شماره زن دستی

دستگاه شماره ‌زن دستی بین کسب و کارهای کوچک و متوسط طرفداران زیادی دارد. در ادامه بررسی می‌کنیم که ویژگی‌های این دستگاه چیست:

  • دستگاه شماره ‌زن دستی با سیستم مکانیکی حرارتی کار می‌کند که چاپ کدهای محصول به بهترین شکل را امکان‌پذیر می‌سازد.
  • عملکرد این دستگاه هنگام شماره زنی روی فاکتورها، بسیار ساده بوده و اپراتور می‌تواند به راحتی کار با آن را یاد بگیرد. تنها کاری که اپراتور باید انجام دهد این است که کاغذ یا فاکتور خالی را زیر دستگاه جایگذاری کند تا مشخصات و اطلاعات مورد نظر روی آن درج شوند.
  • با دستگاه شماره ‌زن دستی می‌توانید حداکثر سه سطر چاپ را در رنگ‌های مختلف به صورت فارسی یا لاتین چاپ کنید. این ویژگی، درج کد و اعداد در حالات مختلف را امکان‌پذیر ساخته و دغدغه چاپ را از بین می‌برد.
  • شماره ‌زن دستی در شرایط مختلفی قابل استفاده است. از این دستگاه می‌توان در کارگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی و تهیه مواد اولیه استفاده کرد.

کاربرد شماره زن دستی

بیشترین کاربرد دستگاه شماره ‌زن در صنعت بسته‌بندی است. همانطور که گفته شد، این دستگاه انواع اطلاعات تولیدی از جمله تاریخ تولید و انقضا، سری ساخت و غیره را روی محصول چاپ می‌کند. دستگاه شماره ‌زن دستی در تمامی کسب و کارهایی که باید اطلاعات روی دستگاه‌ها، دیوارها و سایر فضاها به صورت دائمی چاپ شود کاربرد دارد. البته قابل ذکر است که این دستگاه با توجه به نیاز به دخالت اپراتور، بیشتر برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط مناسب خواهد بود.

شماره زن اتوماتیک چیست؟

برای اینکه تفاوت های شماره زن دستی و اتوماتیک را درک کنیم، باید بدانیم شماره ‌زن اتوماتیک چیست. دستگاه شماره ‌زن اتوماتیک به دلیل قیمت بالاتر و بازده بیشتر، معمولاً در خطوط تولید پیشرفته و کارخانه‌های صنعتی پُرتیراژ کاربرد دارد. البته بیشترین کاربرد این دستگاه در کارخانه‌های تولیدکننده محصولات غذایی دیده می‌شود. دستگاه شماره ‌زن اتوماتیک را می‌توان برای درج تاریخ، شماره سریال، لوگو، بارکد و سایر الزامات بهداشتی و کیفی روی فاکتورهای چاپی یا بسته‌بندی محصول مورد استفاده قرار داد.

این دستگاه تمام اتوماتیک بوده و به همین دلیل، کار با آن نیز بسیار راحت است. دستگاه شماره ‌زن اتوماتیک را می‌توان در قسمت‌های پایانی خط تولید و بسته‌بندی نصب کرد تا عملیات چاپ نهایی را انجام دهند. این دستگاه‌ها معمولاً به صورت غلطکی و رومیزی بوده و روش کار آن‌ها بدین شکل است که محصولات توسط نوار نقاله از مقابل دستگاه چاپ عبور داده می‌شوند. سپس، اطلاعاتی که از قبل در دستگاه تعیین شده‌اند با قرار گرفتن محصول در مقابل چشم دستگاه، روی بسته‌بندی آن چاپ می‌شوند.

شماره زن اتوماتیک چیست؟

ویژگی های شماره زن اتوماتیک

یکی از مهم‌ترین تفاوت های شماره زن دستی و اتوماتیک، در سرعت و راندمان این دو دستگاه دیده می‌شود. در ادامه با ویژگی‌های شماره ‌زن اتوماتیک نیز آشنا خواهیم شد تا بهتر تفاوت‌های این دو را درک کنیم:

  • این دستگاه دارای سیستم حرارتی و مکانیکی بوده که انجام کارها را بسیار راحت می‌سازد و چاپ زیبا و تمیزی به شما تحویل می‌دهد.
  • دستگاه شماره ‌زن اتوماتیک معمولاً به صورت رومیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید روی یک سطح با ارتفاع مناسب نصب شود.
  • عملکرد این دستگاه اتوماتیک بوده که نیاز به اپراتور را از بین برده و سرعت را افزایش می‌دهد.
  • این دستگاه عملکرد مکانیکی داشته و از همین رو، نیازی به کمپرسور ندارد.
  • دستگاه شماره ‌زن اتوماتیک امکان چاپ اطلاعات در سه سطر با رنگ‌های مختلف به انگلیسی و فارسی را دارد.

کاربرد شماره زن اتوماتیک

دستگاه شماره ‌زن اتوماتیک در تمامی کسب و کارهایی که باید روی محصولات خود اطلاعات مهمی مانند تاریخ انقضا و سری ساخت را چاپ کنند، کاربرد دارد. در مقایسه با دستگاه شماره ‌زن دستی، دستگاه اتوماتیک سرعت بیشتری داشته و به دلیل راندمان بالا، برای کسب و کارهایی که حجم تولید بسیار زیادی دارند مناسب‌تر است. این دستگاه می‌تواند در صنعت چاپ (روی اوراق مالی رسمی، فاکتورها و قبوض)، تولیدی‌ها، فروشگاه‌ها، خاروبارفروشی‌ها و سایر کسب و کارها مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت های شماره زن دستی و اتوماتیک

اکنون که با هر دو دستگاه به خوبی آشنا شدیم، می‌توانیم به تفاوت های شماره زن دستی و اتوماتیک بپردازیم. همانطور که گفته شد، این دستگاه‌ها ویژگی‌های نسبتاً مشابهی دارند و مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در سرعت، بازده و راندمان است. طبیعتاً دستگاه شماره ‌زن دستی که به کمک اپراتور نیاز دارد، راندمان و بازده کمتری داشته و کار شماره ‌زنی را نیز با سرعت کمتری انجام می‌دهد.

از این رو، این دستگاه برای کسب و کارها و تولیدی‌های کوچک یا متوسط مناسب‌تر است. از سوی دیگر، دستگاه شماره ‌زن اتوماتیک راندمان و سرعت بسیار بالایی داشته و به کمک اپراتور نیازی ندارد. با نصب یک نوار نقاله، محصولات خودبه‌خود به سمت قسمت چاپ دستگاه منتقل می‌شوند و بدین ترتیب، کل فرآیند به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد. این دستگاه برای کسب و کارهای پُرتیراژ که حجم تولید روزانه بالایی دارند، مناسب‌تر است.

تفاوت های شماره زن دستی و اتوماتیک

یکی از بهترین خدماتی که موسسه ارمغان گرافیک برای مشتریان عزیز خود عرضه می‌کند، خدمات چاپ ریسو است  و تمام مراحل چاپ (ریسو یا افست)،  توسط مجموعه ارمغان گرافیک برای شما در کمترین زمان ممکن انجام شود.

سخن پایانی

در این مقاله به تفاوت های شماره زن دستی و اتوماتیک پرداختیم. هر دوی این دستگاه‌ها برای چاپ اطلاعات مهمی مانند تاریخ تولید و انقضا، سری ساخت و غیره روی بسته‌بندی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشترین کاربرد آن‌ها در صنایع مواد غذایی است. با توجه به حجم تولیدات روزانه و تقاضای کسب و کار خود، می‌توانید نوع دستی یا اتوماتیک این دستگاه‌ها را تهیه کرده و یا خدمات شماره ‌زنی را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت از شرکت ارمغان گرافیک سفارش دهید.

سوالات متداول

دستگاه شماره ‌زن روی چه سطوحی عملیات چاپ را انجام می‌دهد؟

با استفاده از دستگاه شماره ‌زن می‌توان روی انواع سطوح صاف و کم‌ارتفاع از جنس کاغذ، مقوا، پلاستیک، آلومینیوم و غیره عملیات چاپ را انجام داد.

تفاوت دستگاه شماره ‌زن و جت پرینتر چیست؟

دستگاه شماره ‌زن تنها روی سطوح صاف اطلاعات را درج می‌کند و محدودیت سه سطری دارد؛ اما جت پرینتر دارای توانایی چاپ بر روی انواع سطوح در شش سطر است.

با هر ریبون دستگاه شماره ‌زن چه تعداد تاریخ را می‌توان چاپ کرد؟

هر ریبون دستگاه شماره ‌زن ۱۲۰ متر است که به کمک آن می‌توان تا ۴۰۰۰ تاریخ را چاپ کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *