وبلاگ

نکات مهمی که درباره هدایای تبلیغاتی سازمانی باید بدانید

نکات مهم درباره هدایای تبلیغاتی سازمانی

اگر همین الان به اطرافتان نگاهی بیندازید، احتمالاً یک یا چندین هدیه تبلیغاتی را در نزدیکی خود مشاهده خواهید کرد. این روش بازاریابی در جامعه مدرن بسیار رایج بوده و فرصتی را برای برندها فراهم می‌کند تا با هزینه مناسب و مقرون به صرفه، نتایج ارزشمندی به دست آورند. هدایای تبلیغاتی اغلب بسیار موثر هستند؛ تا حدی به این دلیل که هیچ هزینه‌ای برای مصرف‌کننده ندارند. از گذشته تا به امروز، استفاده از هدایای تبلیغاتی توسط سازمان‌ها به طور تصاعدی رشد کرده است. کسب‌وکارهای مدرن و سایر سازمان‌ها با درک نکات مهم هدایای تبلیغاتی سازمانی کشف کرده‌اند که چگونه می‌توانند از این هدایا به طور مؤثر برای تحقق بخشیدن به دستاوردهای قابل توجه در بازاریابی و فروش استفاده کنند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا این نکات را با شما در میان بگذاریم و هرآنچه باید درباره هدایای تبلیغاتی سازمانی بدانید را بازگو کنیم.

هدایای سازمانی چیست؟

هدایای تبلیغاتی در واقع اقلامی هستند که شرکت‌ها می‌توانند اطلاعات تماس و لوگوی خود را روی آن‌ها چاپ کرده و آن‌ها را به مشتریان، شرکای تجاری و غیره اهدا کنند. از پوشاک گرفته تا محصولات اداری و ظروف آشپزخانه، هدایای تبلیغاتی به یک عنصر کلیدی در تجارت مدرن تبدیل شده‌اند. این محصولات می‌توانند مخاطبان جدیدی را با برند و خدمات یا محصولات شرکت آشنا کنند.

نمونه‌هایی از هدایای تبلیغاتی را تقریباً در همه‌جا می‌توانیم مشاهده کنیم: در رویدادهای زنده برای ورزش یا سرگرمی، به مخاطبان تی‌شرت اهدا می‌شود. کارمندان جدید در برخی شرکت‌ها یک کیف با اقلام کاربردی مانند دفترچه یادداشت، بطری آب یا کلاه یا حتی گلدان تبلیغاتی حاوی لوگوی شرکت دریافت می‌کنند. اسپانسرهای یک نمایشگاه تجاری ممکن است یک کیف یا شارژر USB به شرکت‌کنندگان هدیه دهند.

در مجموع، نمونه‌های بی‌شماری از نحوه به کارگیری هدایای تبلیغاتی توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف وجود دارد. کسب و کارها می‌توانند از هدایای تبلیغاتی به عنوان یک استراتژی برای رشد شرکت استفاده کنند.

هدایای سازمانی چیست؟

علت استفاده از هدایای سازمانی

یکی از نکات مهم هدایای تبلیغاتی سازمانی که باید پیش از شروع کمپین بدانید، مزایایی است که این هدایا می‌توانند برای کسب و کار شما به ارمغان آورند. هنگام تصمیم‌گیری درباره استفاده از هدایای سازمانی، مزایای زیر را در نظر داشته باشید:

  • آگاهی از برند را افزایش می‌دهند: می‌دانیم که داشتن یک لوگوی تمیز و به یاد ماندنی چقدر برای ایجاد آگاهی از برند در فضاهای دیجیتال مهم است. پس چرا با قرار دادن لوگو بر روی هدایای تبلیغاتی که مشتریان هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنند، آگاهی از برند را به صورت آفلاین نیز افزایش ندهیم؟ خودکارهای تبلیغاتی به ویژه برای ایجاد آگاهی از برند عالی هستند، زیرا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند و همیشه کاربرد دارند.
  • محصول یا خدمات شما را تبلیغ می‌کنند: اگر محصول یا خدمات خاصی دارید که می‌خواهید تبلیغ کنید، با استفاده از هدایای تبلیغاتی سازمانی می‌توانید به مخاطبان اجازه دهید آن را امتحان کنند. به عنوان مثال، اگر کرم دست و صورت تولید می‌کنید، می‌توانید یک نمونه کوچک‌تر از محصول خود را به عنوان هدیه تبلیغاتی سازمانی بدهید.
  • تصویر مخاطبان از برند را شکل می‌دهند: هنگام انتخاب هدایای تبلیغاتی، به هیچ وجه لوگو و نام شرکت خود را بر روی یک محصول ارزان و بی‌کیفیت چاپ نکنید. برای مثال، یک خودکار با کیفیت بالا که ظاهری شیک و لوکس دارد، می‌تواند برند شما را تا مدت‌ها در ذهن مخاطب و اطرافیان او حک کند.
  • از سایر روش‌های بازاریابی مرسوم عمر بیشتری دارند: شاید کمپین دیجیتال مارکتینگ موفقیت‌های بزرگی به همراه داشته باشد، اما در نهایت، عمر آن تنها چند هفته است. هدایای تبلیغاتی ماه‌ها و حتی سال‌ها توسط مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بدان معناست که بدون صرف هزینه اضافی، به تبلیغ برند خود ادامه خواهید داد.
  • به مخاطب نشان می‌دهند که برای او ارزش قائل هستید: با ارائه هدایای تبلیغاتی نه تنها بازده سرمایه خود را دریافت می‌کنید، بلکه به مخاطبان نشان می‌دهید که برای آن‌ها ارزش قائل هستید.

علت استفاده از هدایای سازمانی

نکات مهم در انتخاب و تهیه هدیه تبلیغاتی سازمانی

اکنون که با دلایل استفاده از هدایای تبلیغاتی آشنا شدیم، خوب است که به نکات مهم هدایای تبلیغاتی سازمانی بپردازیم. درست است که این روش بازاریابی مزایای زیادی را برای کسب و کار شما به همراه دارد، اما اگر به روش صحیح انجام نشود می‌تواند مخرب باشد و وجهه شما را نزد مشتریان خراب کند؛ بنابراین، هنگام راه‌اندازی کمپین بازاریابی هدایای تبلیغاتی خود، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

توجه زیاد به کیفیت

یکی از نکات مهم انتخاب هدایای تبلیغاتی، توجه به کیفیت آن‌هاست. هدایای تبلیغاتی شما، نماینده کسب و کارتان هستند و بنابراین مهم است که کیفیت این کالاها را همیشه بالا نگه دارید. هدایای تبلیغاتی لوگوی شرکتتان را به دوش می‌کشند و به کسب و کار شما مرتبط هستند. محصولات بی‌کیفیت و ارزان، تصویر برند شما را در ذهن مشتریان تضعیف خواهند کرد.

علاوه بر این، دوام هدایای تبلیغاتی شما تعیین می‌کند که مصرف‌کنندگان چه مدت از آن‌ها استفاده خواهند کرد و در نتیجه، برند شما تا چه مدت به صورت غیرمستقیم توسط آن‌ها تبلیغ می‌شود. سرمایه‌گذاری بر روی اقلام با کیفیت بالاتر و بادوام‌تر در دراز مدت مقرون به صرفه‌تر خواهد بود زیرا هدایای تبلیغاتی شما برای مدت طولانی‌تری توسط مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرند و اطلاعات برندتان را در معرض دید اطرافیان آن‌ها قرار می‌دهند.

مطالعات نشان داده‌اند که ۷۲ درصد از مصرف کنندگان معتقدند که کیفیت هدایای تبلیغاتی، ارتباط مستقیمی با شهرت شرکت دارد. این یعنی هدایای تبلیغاتی شما باید به گونه‌ای انتخاب شوند که به شهرت برندتان خدشه وارد نکنند. هدایای تبلیغاتی با کیفیت بالا، توجه افراد بیشتری را به کسب و کار شما جلب کرده و پیوند قوی‌تری بین شرکت و مشتریان آن می‌سازند.

نکات مهم انتخاب هدایای تبلیغاتی

شناخت مخاطب

یکی دیگر از نکات مهم هدایای تبلیغاتی سازمانی، شناخت مخاطبان هدف است. هنگام توزیع هدایای تبلیغاتی باید مخاطب مورد نظر خود را بشناسید تا بدانید که چه نوع کالایی برای او در زندگی روزمره مفیدتر خواهد بود. اگر مخاطبان شما از هدایای تبلیغاتی‌تان استفاده نکنند، هیچ بهره‌ای از این روش بازاریابی نخواهید برد.

بر اساس علایق مشتریان خود به انتخاب هدایای تبلیغاتی بپردازید یا محصولاتی را انتخاب کنید که به بهترین وجه تصویر برند شما را منعکس می‌سازند. مطالعات نشان می‌دهند که به نظر شرکت‌های اهداکننده هدایای تبلیغاتی، مفید بودن در کنار قیمت مهم‌ترین عوامل برای انتخاب کالا به شمار می‌روند. با در نظر گرفتن این نکات مهم خرید هدایای تبلیغاتی، می‌توانید مطمئن باشید که سرمایه‌تان به هدر نمی‌رود و مخاطبان هدایایی که دریافت کرده‌اند را دور نمی‌ریزند.

اضافه کردن چاشنی سادگی به هدیه تبلیغاتی

هنگام طراحی بسته‌بندی هدیه تبلیغاتی خوب است که نوآوری به خرج دهید و سعی کنید خود را از رقبا متمایز سازید، اما همیشه سادگی را حفظ کنید. برای اینکه لوگو و نام شرکت شما در ذهن مخاطب حک شود، باید به اصول طراحی و جذابیت هدیه توجه ویژه‌ای داشته باشید. مخاطبان از طریق خواندن و دیدن پیام و شعار برند شما (به طور مداوم) بهتر آن را به خاطر می‌سپارند، پس لوگو را در قسمت مناسبی از کالا یا بسته‌بندی قرار داده و یک ترکیب رنگی خاص و جذاب (در عین سادگی) انتخاب کنید. نیازی نیست برای تبلیغ بیشتر، کل فضای هدیه و بسته‌بندی آن را با شعارها و پیام‌های گوناگون بپوشانید. برای مثال، یک ساعت تبلیغاتی باید به شکلی ساده طراحی شود و فاقد رنگ‌های درخشان و طرح‌های شلوغ باشد.

پیشگیری از تبلیغ بیش از اندازه

برای اینکه مخاطب به طراحی هدیه تبلیغاتی شما حس بدی پیدا نکند و با افتخار آن را مورد استفاده قرار دهد، از درج لوگو یا نام شرکت خود در ابعاد بسیار بزرگ خودداری کنید. البته منظور این نیست که لوگو یا اطلاعاتتان را روی هدیه چاپ نکنید، بلکه باید این کار را با رعایت اصول و در نظر داشتن زیبایی بصری انجام دهید. شلوغی بیش از حد، نوشته‌های تودرتو و درج لوگو یا تصاویر اضافی از زیبایی هدیه تبلیغاتی می‌کاهد؛ بنابراین، یکی از نکات مهم هدایای تبلیغاتی سازمانی این است که زیبایی محصول را در نظر داشته باشید و آراستگی و نظم را در طراحی آن به کار ببرید.

معرفی انواع هدایای تبلیغاتی سازمانی

معرفی انواع هدایای تبلیغاتی سازمانی

هدایای تبلیغاتی سازمانی در انواع و اقسام مختلفی قابل تهیه هستند. بسته به نیاز سازمان، صنعت و مشتری، برخی اقلام ممکن است برای یک شرکت مفیدتر از اقلام دیگر باشند؛ اما از نظر محبوبیت و اثربخشی کلی، هدایای تبلیغاتی خاصی وجود دارند که محبوب‌تر از بقیه هستند.

اثربخشی هدایای تبلیغاتی معمولاً با توجه به ایمپرشن‌هایی که در طول عمر خود ایجاد می‌کنند سنجیده می‌شود. ایمپرشن (Impression) به معنای تعداد افرادی است که در طول عمر هدیه با دیدن آن، نام یا لوگوی برند را به خاطر می‌سپارند. طول عمر یک هدیه تبلیغاتی اغلب با سودمندی و کیفیت آن (یکی از نکات مهم هدایای تبلیغاتی سازمانی) مرتبط است؛ زمانی که کالا خراب یا دور ریخته شود طول عمر آن به پایان می‌رسد. بر همین اساس، می‌توان محبوب‌ترین و مؤثرترین هدایای تبلیغاتی را به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • لباس‌های بیرونی: ژاکت، بارانی و بادگیر می‌توانند حدود ۶۱۰۰ ایمپرشن در طول عمر خود داشته باشند.
  • تی شرت: اقلامی مانند تی شرت‌ها می‌توانند حدود ۳۴۰۰ ایمپرشن در طول عمر خود داشته باشند.
  • پوشاک سر: محصولاتی مانند کلاه، گیره و اقلام مشابه، حدود ۳۴۰۰ ایمپرشن در طول عمر خود خواهند داشت.
  • کیف: کوله پشتی، توت بگ (ساک‌های پارچه‌ای) و کیف‌های بند کشی می‌توانند حدود ۳۳۰۰ ایمپرشن در طول عمر خود داشته باشند.
  • ابزارهای نوشتاری: محصولاتی مانند خودکار، دفترچه یادداشت و مداد می‌توانند به حدود ۳۰۰۰ ایمپرشن در طول عمر خود دست یابند.
  • پولو شرت: هدایای تبلیغاتی مانند پولو شرت‌ها می‌توانند حدود ۲۳۰۰ ایمپرشن در طول عمر خود داشته باشند.
  • لوازم رومیزی: گلدان‌های تبلیغاتی‌، قفسه کتاب و ارگانایزرها می‌توانند حدود ۱۴۵۰ ایمپرشن در طول عمر خود داشته باشند.
  • ظروف نوشیدنی: محصولاتی مانند لیوان قهوه، بطری آب و ظروف شیشه‌ای می‌توانند حدود ۱۴۰۰ ایمپرشن در طول عمر خود داشته باشند.
  • چتر: چترها به عنوان هدیه تبلیغاتی می‌توانند حدود ۱۱۰۰ ایمپرشن در طول عمر خود داشته باشند.
  • پاور بانک: پاوربانک به عنوان هدیه تبلیغاتی می‌تواند در طول عمر خود حدود ۹۰۰ ایمپرشن دریافت کند.
  • تقویم: تقویم‌ها می‌توانند حدود ۸۵۰ ایمپرشن در طول عمر خود به دست آورند.
  • فلش USB: فلش USB می‌تواند در طول عمر خود حدود ۷۰۰ ایمپرشن داشته باشد.

تجهیزات شخصی یک دسته نوظهور و بسیار محبوب از هدایای تبلیغاتی هستند. از زمانی که COVID-19 در سراسر جهان گسترش یافت، هدایایی از جمله ماسک، ضدعفونی‌کننده دست، باندانا و شیلد صورت توسط شرکت‌ها میان مخاطبان توزیع شدند. گلدان‌های تبلیغاتی نیز یکی دیگر از هدایای تبلیغاتی سازمانی محبوب و مدرن به شمار می‌روند که می‌توانید لوگو یا نام خود را روی آن‌ها چاپ کنید و یک گیاه زیبا به مخاطبان هدیه دهید.

هدایای تبلیغاتی سازمانی

سخن پایانی

در این مقاله به نکات مهم هدایای تبلیغاتی سازمانی پرداختیم. هنگام تهیه هدایای تبلیغاتی، از شناخت مخاطبان گرفته تا پیشگیری از تبلیغات بیش از اندازه، باید مراحل زیادی را طی کنید. برای اینکه در این بازار شلوغ و پر از رقیب خود را متمایز سازید، باید تحقیق کنید تا ببینید چه محصولاتی برای مخاطبان هدف شما بیشترین کارایی را دارند. هنگامی که مخاطبان هدف خود را شناختید و محصولات با کیفیت بالا را از یک منبع قابل اعتماد تهیه کردید، کسب و کار شما در مسیر دستیابی به موفقیت قرار می‌گیرد.

 

سوالات متداول

✅بهترین هدیه تبلیغاتی چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین هدیه تبلیغاتی باید از دوام و کیفیت بالایی برخوردار بوده و برای مخاطب هدف شما کاربردی باشد. اگر مخاطب بتواند در زندگی روزمره از هدیه تبلیغاتی شما استفاده کند، می‌توانید بگویید کمپین بازاریابی‌تان موفق بوده است.

✅بهترین هدیه سازمانی برای عید نوروز چیست؟

در هفته‌های قبل و بعد از عید نوروز می‌توانید هدایایی مانند گلدان گل، ظروف هفت سین، سال‌نما یا تقویم، آجیل‌خوری، سررسید و غیره را به مخاطبان خود بدهید.

✅بهترین هدیه سازمانی برای شب یلدا چیست؟

برای شب یلدا می‌توانید به مخاطبان خود هدایای مناسبتی مانند گلدان‌های گل، اکسسوری‌های خاص، روان‌نویس، دفترچه یادداشت، پک آجیل و غیره اهدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *